About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, December 1, 2018

PISTOL BAHARU MENGGANTIKAN PISTOL MAKAROV




Oleh: Paklang Hamzah/Foto: Rostec

Institut Penyelidikan Saintifik Pusat Kejuruteraan Ketepatan (TSNIITOCHMASH) adalah sebahagian daripada Rostec telah berjaya mencipta pistol 9 x 21mm yang boleh menggantikan pistol Makarov yang sudah menjadi legenda.  Pistol baharu ini sedang duji di lapang sasar yang dijangka siap pada Disember 2018.

Senjata api baru ini dibangunkan untuk kepentingan Kementerian Pertahanan Persekutuan Rusia dan perkhidmatan penguatkuasaan undang-undang. Ia bertujuan untuk menggantikan pistol Makarov yang berada dalam perkhidmatan ketenteraan dan polis Rusia. Pistol Makarov juga merupakan senjata peribadi pegawai-pegawai angkatan bersenjata dan pasukan keselamatan di negara-negara bekas anggota  Warsaw Pact  serta di China.

Menurut Pengarah Am  TSNIITOCHMASH Albert Bakov, pistol baharu ini adalah untuk kegunaan Kementerian Pertahanan di mana sedang diuji di lapang sasar seperti mana yang diarahkan oleh Kementerian Pertahanan dan ujian rasmi dijadualkan siap pada Disember 2018.  Keputusan mengenai penawarannya untuk angkatan bersenjata Rusia akan dibuat selepas itu.

Pistol semi-automatik Makarov telah diterima pakai dalam perkhidmatan pada tahun 1951. Semasa membangunkannya, Nikolay Makarov, seorang pereka senjata api Soviet, menggunakan sistem Walther PP yang dihasilkan sejak 1929 sebagai asas. Walau bagaimanapun, pereka bentuknya telah meningkatkan reka bentuk pistolnya  dengan mempermudahkan reka bentuk dan menjadikan ia lebih padat dan kurang bergantung kepada keadaan luaran.

"Projek ini membuktikan lagi bahawa Rusia mempunyai semua pengetahuan dan keupayaan yang diperlukan untuk mencipta senjata kecil yang berkualiti tinggi, termasuk senjata pendek. Produk sedemikian memerlukan pelbagai kepakaran dari sains asas ke metalurgi. Banyak negara yang mempunyai industri mesin yang maju tidak mampu mengembangkan pistol mereka sendiri. Tidak ada keraguan bahawa projek pakar kami akan diperhatikan di pasaran”, kata Sergey Abramov, seorang Arkeologi Konvensional, Amunisi dan Pengarah Kimia Khas Industri Perindustrian Rostec.

Rostec melaksanakan program pembangunan skala besar Armament cluster sesuai dengan strategi yang diluluskan. Yang terakhir ini membayangkan pertumbuhan purata pendapatan tahunan sebanyak 17% dalam rubles sehingga 2025, serta meningkatkan kecekapan operasi dan kemasukan ke pasaran global.

Rostec adalah sebuah Perbadanan Negeri Rusia yang ditubuhkan pada 2007 untuk memudahkan pembangunan, pengeluaran dan eksport produk perindustrian berteknologi tinggi yang direka untuk aplikasi awam dan tentera. 

Perbadanan ini terdiri daripada lebih daripada 700 organisasi yang kini merupakan sebahagian daripada sebelas syarikat induk yang beroperasi di kompleks perindustrian ketenteraan dan tiga syarikat induk yang bekerja dalam industri awam, serta lebih daripada 80 organisasi yang diuruskan secara langsung. 

Portfolio Rostec termasuk jenama terkenal seperti AVTOVAZ, KAMAZ, Concern Kalashnikov, Helikopter Rusia, UralVagonZavod, dan lain-lain. Syarikat-syarikat Rostec terletak di 60 entiti konstituen Persekutuan Rusia dan membekalkan produk ke pasaran lebih daripada 100 negara. Pada tahun 2017 hasil gabungan Rostec mencapai 1 trilion 589 bilion rubel, manakala pendapatan bersih dan EBITDA disatukan masing-masing berjumlah 121 dan 305 bilion rubel. Pada tahun 2017 gaji purata di Perbadanan adalah 46,800 rubel. 

Menurut strategi Rostec, objektif utama Perbadanan adalah memastikan Rusia mempunyai kelebihan teknologi dalam pasaran global yang sangat kompetitif. Objektif utama Rostec termasuk memperkenalkan paradigma tekno-ekonomi baharu dan digitalisasi ekonomi Rusia. PERAJURIT

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini