About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, June 1, 2017

SAYAP PENERBANGAN-SAAT BERMULA SEORANG WIRA ANGKASA

Telah diterbitkan dalam majalah perajurit isu jun 2017.
Oleh: Paklang Hamzah/Gambar: Paklang Hamzah

PTU menyempurnakan pemakaian sayap penerbangan

Pada 25 April 2017, Kolej Tentera Udara Diraja Malaysia  (KTU) Alor Setar sekali lagi menyaksikan kejayaan 31 orang anak muda tempatan dianugerahkan Sayap Penerbangan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang merupakan detik permulaan kepada penyediaan seorang wira angkasa berkaliber.  Penganugerahan Sayap Penerbangan ini adalah merupakan suatu pengiktirafan kepada kompetensi seseorang juruterbang pesawat Tentera Udara yang telah lulus dalam beberapa fasa latihan yang telah ditetapkan sekali gus melayakkan mereka dipusatkan di skuadron-skuadron operasi TUDM sebagai pelapis yang bakal mengharungi cabaran mengendalikan pesawat ‘State Of Art’ mengikut arus pembangunan dunia aviasi yang lebih mencabar di masa akan datang.

Justeru, sebagai penghargaan di atas kejayaan ini, satu Perbarisan Istiadat Penganugerahan Sayap Penerbangan telah diadakan di Padang Kawad KTU dengan dihadiri oleh Panglima Tentera Udara, YBhg Jeneral Dato’ Sri Haji Affendi bin Buang TUDM serta Pegawai-pegawai Kanan TUDM, Ibu-bapa serta sanak saudara penerima-penerima anugerah.

Seramai 18 orang Pegawai Muda TUDM telah berjaya menamatkan Kursus Asas Penerbangan manakala 13 orang Pegawai Muda TUDM yang lain turut berjaya menamatkan Kursus Asas Peralihan Helikopter termasuk 3 orang Pegawai dari perkhidmatan TDM dan seorang Pegawai TLDM.

Perbarisan istiadat ketenteraan ini terdiri  daripada satu Platun Graduan dan tiga Platun Bantuan yang diketuai oleh Lt Aslam Hariri bin Abd Rashid TUDM dengan diiringi Pancaragam Gabungan KTU dan Institut Latihan Tentera Udara di bawah pimpinan Kapt Mohd Subri bin Mohammad Isa TUDM.
Dalam siri kursus ini Lt Izzatikhmal Dzulhelmi bin Dzulkiflee TUDM telah dipilih sebagai Pelatih Terbaik Akademik dan menerima Piala Panglima Pendidikan dan Latihan Udara, Lt Abdul Samad bin Daud TUDM telah dinobatkan sebagai Penuntut Terbaik Penerbangan Sayap Kaku dan menerima Piala Panglima Tentera Udara manakala Lt Aslam Hariri bin Abdul Rashid TUDM dipilih  sebagai Pelatih Terbaik keseluruhan Helikopter.

Kursus Asas Penerbangan

Sebaik sahaja pelatih-pelatih siri 78/15 melapor diri di Pusat Latihan Penerbangan (PULATIBANG 1) pada 22 Jun 2015, mereka dikehendaki menjalani Kursus Ilmu Penerbangan Asas (KIPA) untuk 3 bulan pertama sebelum meneruskan latihan dalam Kursus Asas Penerbangan dengan menggunakan pesawat latihan jenis Pilatus PC-7 Mk ll.

Di fasa awal latihan, pelatih diberi latihan Basic Handling Test(BHT), Instrument Rating Test (IRT) sebelum meneruskan kursus dalam fasa penerbangan Asas Navigasi.  Seterusnya pelatih dikehendaki melengkapkan modul latihan dengan mengikuti Final Navigation Test dan Final Handling Test sebelum diiktiraf juruterbang TUDM.

Kelangsungan penggunaan PC-7 Mk ll sebagai platform latihan asas terbang serta fungsi utama PULATIBANG 1 untuk melahirkan juruterbang ATM berkaliber dan versatil, sebanyak 21 buah pesawat ini digunakan sebagai pelantar  latihan terbang di samping penggunaan simulator sebagai bantuan latihan di dalam kelas.  PC-7 Mk ll juga merupakan di antara pesawat latihan yang tercanggih di dalam kelasnya di dunia yang sebahagiannya telah memasuki inventori TUDM pada Jun 2016.

Selepas berjaya mendapat Sayap Penerbangan Asas kumpulan ini akan melanjutkan ilmu penerbangan di Multi Engine Conversion Unit (MECU) Pangkalan Udara Subang bagi mempelbagaikan kemahiran dan penyesuaian sebagai juruterbang sayap kaku.

Kursus Asas Peralihan Helikopter

Siri 57/16 ini merupakan lanjutan daripada Kursus Asas Penerbangan Siri 77/14 yang mana setelah berjaya menamatkan Kursus Asas Penerbangan di PULATIBANG 1.  Mereka-mereka yang berpotensi untuk dilatih sebagai juruterbang helikopter akan meneruskan latihan di PULATIBANG 2.

Kursus ini terbahagi kepada 3 fasa iaitu Fasa akademik, Fasa Penerbangan Asas dan Fasa Penerbangan Lanjutan.  Dalam siri latihan fasa Penerbangan Asas, pelatih telah menggunakan pesawat latihan jenis Eurocopter EC-120B Colibri.  Pesawat ini telah diperkenalkan di dalam perkhidmatan TUDM pada 3 Dis 2015 bagi menggantikan pesawat Alouette lll yang telah ditamatkan perkhidmatan pada Mac 2016.
Sebanyak 5 buah pesawat ini dijadikan pesawat latihan asas dan jurulatih yang bernaung di bawah pengendalian PULATIBANG 2 berkongsepkan Company Own and Military Operates  bagi menjimatkan kos pengoperasian, pengurusan aset dan sumber manusia.

Pesawat ini dilengkapi dengan sistem glass cocpick, instrumentation dan avionic yang terkini yang dilihat pelantar terbaik bagi meneruskan kesinambungan latihan asas kepada latihan lanjutan berkonsepkan lead and training kepada pelatih sebelum beralih kepada status operational pilot yang bakal mengoperasikan pesawat-pesawat yang lebih canggih.  

2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum tuan

Saya sedang menulis novel dan salah satu wataknya ialah seorang yang baru menerima sayap penerbangan dan akan menyambung kursus peralihan jet pejuang. Saya tidak mendapat mencari banyak maklumat kursus itu. Boleh saya minta alamat e-mel tuan untuk bertanya lebih lanjut.

Harap tuan dapat membantu.
Urgent
Terima kasih

Minda Pertahanan said...

ok ...boleh guna ... abahnp@gmail.com.
tq

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini