About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, June 1, 2017

Ka-52K - Helikopter Maritim

​Artikel ini telah diterbitkan dalam majalah perajurit isu jun 2017
Heli maritime terbaharu dari ROSTEC


Oleh Paklang Hamzah/foto: Rostec

Dalam tempoh hujung 2016 dan awal 2017, syarikat Induk Helikopter Rusia (sebahagian dari Rostec State Corporation) telah melengkapkan fasa pertama ujian dalam persekitaran maritim terhadap dua buah helikopter terbaharu jenis Ka-52K.  Kedua-dua buah pesawat buat masa ini telah diserahkan kepada Kamov Design Bureau untuk pengawasan dan penilaian keadaan helikopter dan komponen oleh pakar-pakar selepas menjalani ujian tahap kritikal dalam iklim yang mencabar di samping melakukan kajian tambahan terhadap pesawat sesuai dengan keperluan perubahan bagi menghadapai segala kemungkinan.

Setelah tamat dan melepasi ujian pertama pada persekitaran maritim, pesawat ini dijangka dijadikan organik kepada Kapal Pembinasa Pesawat untuk melengkapkan misi yang ditetapkan.

Meski pun Ka-52K adalah sebuah helikopter maritim yang mempunyai ciri-ciri unik, namun sekali ujian di laut tidak memadai untuk memahami keupayaan injin, peralatan, avionik, sistem kawalan dan persenjataan dalam kemuncak iklim di laut.  Justeru, pihak Kamov Bureau Design akan meneruskan kerja-kerja yang menjadi sebahagian daripada ujian termasuk di atas kapal pembinasa.

Helikopter Ka-52K adalah satu lagi pesawat helikopter maritim yang dibangunkan oleh Kamov Bureau Design yang diterima pakai oleh Tentera Laut Rusia termasuk helikoopter jenis Ka-25, Ka-27, Ka-29 dan Ka-31.  Pesawat ini juga direka untuk keperluan rondaan, sokongan tembakan  kepada tentera udara semasa pendaratan dan memastikan pertahanan balas udara di barisan hadapan dan bawah permukaan.  Dilengkapi peralatan moden sebagai panduarah dalam menghadapi situasi tiada tanda-tanda penunjuk tempat di laut.

Tidak seperti model asas, helikopter Ka-52k mempunyai sayap lipatan pendek yang direkabentuk semula untuk membawa senjata berat dan mekanisme untuk lipat bilah bagi membolehkan pesawat ini disimpan dengan kemas di dalam hangar.

Pesawat ini direka lebih kecil daripada model Ka-52 dalam usaha memaksimakan bilangan pengeluaran helikopter dan boleh di tempatkan di atas kapal.

Sistem kerusi lenting juga direka bagi membolehkan juruterbang dan krew meninggalkan helikopter dengan selamat.  Selain itu helikopter siri Ka-52 juga mempunyai peralatan menyelamat yang membolehkan misi bantuan diberi kepada pelaut-pelaut dalam kecemasan.

Penggunaan bahan-bahan tahan kakisan pada keluli adalah satu lagi ciri penting pada Ka-52k, kerana pesawat ini direka untuk dikendalikan dalam iklim maritim yang basah.

Helikopter ini mempunyai sistem mengisi bahan api single point dan sistem pendingin hawa  yang dinaik taraf bagi memastikan pengudaraan kepada anak kapal. Selain itu, helikopter  ini juga mempunyai sistem navigasi radiotechnical jarak dekat yang tidak digunakan oleh model asas. Perajurit

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini