About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, May 2, 2017

Projek AirFish-8 UPNM

Oleh: Paklang Hamzah
Telah diterbitkan di dalam majalah perajurit isu mei 2017

Airfish 8 sewaktu dipamirkan semasa LIMA'17

Projek AirFish-8 adalah kerjasama antara Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dan Industri. Ia adalah satu projek usahasama antara UPNM, AS Aero Services dan Widget Work.

Projek ini adalah bertujuan untuk memudahkan pengkomersilan AirFish-8 untuk pasaran tempatan dan antarabangsa bagi mengembangkan sistem pengangkutan maritim masa depan yang berinovatif mengunakan pengakutan laut berdasarkan prinsip kesan sayap di dalam bumi (wing in ground effect or WIG).

Syarikat Widget Work adalah pemilik pakej data rekabentuk (design data package) kapal AirFish-8 manakala syarikat AS Aero Services adalah kilang yang membuat kapal AirFish-8. Oleh kerana AirFish-8 adalah kapal laut yang moden dan terlaju di dunia, maka integrasi sistem terbaharu ini kepada sistem warisan pengangkutan laut terkini (terutamanya untuk sektor pertahanan dan keselamatan) perlu dilancarkan dengan baik. Ini adalah untuk memudahkan AirFish-8 beroperasi selaras dengan aset armada marin semasa yang lain di mana UPNM memainkan peranan penting dalam mewujudkan konsep operasi, ruggedisation untuk membuat ianya tahan lasak sesuai untuk kegunaan tentera, sokongan logistik bersepadu (integrated logistic support) dan keupayaan belayar secara berterusan (continuous seaworthiness). UPNM mempunyai pakar-pakar yang berpengalaman di dalam pelbagai disiplin berkaitan kapal laut dan kapalterbang dan persenjataan.

Untuk membolehkan pembangunan AirFish8, (MM/Maritim Malaysia) bersetuju bekerjasama untuk mengadakan ujian operasi dan penilaian yang intensif dalam semua keadaan operasi dan cuaca oleh kerana kapal AirFish-8 mempunyai keupayaan dalam segi had laju, keselamatan yang bermutu tinggi dan keselesaan anak kapal untuk penguatkuasaan undang-undang maritim. Oleh itu kerjasama daripada semua pelbagai institusi akan dapat merealisasikan wawasan Perdana Menteri Malaysia dalam mewujudkan industri revolusi 4 (industri 4.0), yang mungkin menjadi inovasi perosak (destructive innovation) kepada industri marin termasuklah keselamatan dan pertahanan, minyak dan gas, pengangkutan laut, pelancongan memancing dan pelbagai hasil laut yang berpotensi. Kami bukan sahaja menyediakan kenderaan tetapi sistem pengakutan maritim yang bersepadu.

UPNM akan menjalankan pengubahsuaian rekabentuk dan konfigurasi semula (reconfiguration) mengikut keperluan pengguna dan mengikut piawaian rekabentuk dan pensijilan dalam undang-undang Pertubuhan Maritim Antarabangsa (IMO).

Misi

Kapal AirFish-8 akan beroperasi terutamanya di perairan Kawasan Tanggungjawab (Area of Responsibility) Maritim Malaysia bagi menyokong misi berikut:
• Pelabuhan, Laluan Air (Waterways), dan Keselamatan Pantai
• Mencari dan Menyelamat (Search and Rescue)
• Penahanan jenayah Dadah (Drug Interdiction)
• Penahanan pendatang asing tanpa izin
• Sumber Hidupan Marin (Living Marine Resources)
• Lain-lain Penguatkuasaan Undang-undang (Other Law Enforce)
• Kesiapsediaan Pertahanan (Defence Readiness)
Dari segi penguatkuasaan undang-undang Maritim Malaysia yang unik dan keupayaan ketenteraan, kapal Airfish-8, ini dapat merapatkan jurang antara penguatkuasaan maritim / misi utama keselamatan dalaman dan misi utama pertahanan Angkatan Tentera Laut. Kapal AirFish-8 akan melaksanakan wawasan bersama Ketua Pengarah Maritim Malaysia  dan Ketua Operasi Tentera Laut dan dalam pertahanan dan keselamatan lautan negara. Kapal ini mempunyai keupayaan untuk memasang peralatan tambahan bagi menambah keupayaannya jika diperlukan untuk menjalankan operasi dalam persekitaran ancaman yang lebih tinggi bagi menyokong matlamat keselamatan negara.

Keupayaan

Kapal AirFish-8 berupaya menjalankan misi yang ditugaskan melalui spektrum iklim yang menyeluruh dan keadaan cuaca maritim termasuk iklim tropika, iklim kering, dan iklim  sederhana. Satu keupayaan utama kapal ini ialah menambah kelajuan tinggi keupayaan pengawasan laut lebih daripada kapal Peronda (Patrol Crafts) dan membolehkan pelaksanaan misi yang lebih mencabar.

Kapal AirFish-8 akan dilengkapi dengan sistem tertingi Perintah, Kawalan, Komunikasi, Komputer, Perisikan, Pengawasan, dan Peninjauan (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance - C4ISR) untuk meningkatkan keupayaannya beroperasi dalam persekitaran rangkaian centric (network centric environment) yang sangat kompleks.

Kesalingfungsian sistem ini juga saling sesuai dengan komunikasi dan arahan sistem kawalan Kementerian Pertahanan (MOD), KDN, dan lain-lain Agensi Kerajaan. Kapal AirFish-8 akan dipasang dengan sistem pemantauan data penerbangan  Satelit tracking untuk meningkatkan keberkesanan beroperasi dalam peranannya sebagai penguatkuasa undang-undang serta operasi Mencari dan Menyelamat (Search and Rescue-SAR).

Keupayaan menerbang kapal AirFish-8 akan menambah daya serba boleh yang diperlukan Maritim Malaysia untuk melaksanakan Pengawasan, Pengesanan, Pengelasan, Pengenalan, dan Pendakwaan (Surveillance, Detection, Classification, Identification, and Prosecution), proses pemusnahan (culling process) serta mampu bertindak pantas dalam misi pemindahan perubatan( rapid response and medical evacuation).

AirFish-8 akan mampu melaksanakan operasi biasa dengan kurang daripada 5 orang anak kapal. AirFish-8 akan dikendalikan dengan jumlah kakitangan yang minimum untuk mengoptimumkan prestasi misi, prestasi manusia, kemampuan, keselamatan dan kemandirian (survivalbility). Anak-anak kapal akan dilengkap dengan kemahiran melaksanakan segala tugas penyelenggaraan pembetulan dan penyelenggaraan pencegahan dan akan bertindak sebagai sumber tenaga kerja awal untuk menjalankan penyelenggaraan di peringkat operasi.

Pengubahsuaian rekabentuk kapal AirFish-8 akan termasuk peningkatan penggunaan automasi, sistem pemantauan jarak jauh dan membolehkan aturgerak misi  yang jelas dilaksanakan.
AirFish-8 mampu beroperasi jauh dari Pelabuhan Utama dengan sokongan daripada kapal induk logistik (logistic support ship) di samping dapat mengekalkan kehadiran stesen (station keeping) untuk tempoh yang lebih lama dengan keupayaan mengisi bahanapi di laut.

Dari segi penyelenggaraan dan kelayakan belayar berterusan (continuous seaworthiness), AirFish-8 perlu dilengkapkan dengan sensor elektronik untuk memantau enjin dan sistem misi kritikal (mission  critical system) yang dapat menerima dan menghantar data melalui GSM / SATCOM / Protokol Internet kepada Pusat Misi Pemerintah dan Kawalan Maritim Malaysia (Pengurusan Armada) melalui Gerbang Internet untuk tujuan menganalisis data pemantauan tren kesihatan sistem untuk menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan diagnostik dan ramalan kepada armada kapal AirFish-8. UPNM mempunyai keupayaan untuk mewujudkan sistem ini yang terkini melalui internet of things atau sistem komunikasi machine to machine.

Kepentingan Sistem Pengakutan Kesan WIG
Dalam aspek keselamatan dan pembangunan negara, oleh kerana kelajuan dan kos operasi yang rendah berbanding dengan kapal dan pesawat terbang, sistem pengangkutan kesan sayap di dalam bumi (WIG) ini adalah sangat penting dalam aspek strategik dan penjanaan ekonomi negara.

Fakta geografi Malaysia:
Kawasan laut Malaysia berjumlah 614.159 kilometer persegi  adalah hampir dua kali ganda luas daratan.
Kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) sahaja  adalah 453.186 kilometer persegi.
Dianggarkan 70 peratus daripada penduduk tinggal di sepanjang 4,800 kilometer dari kawasan pantai.
95,000 batu dari pesisir pantai.
Kawasan ZEE 200 batu dari pantai berjumlah 3.5 juta batu persegi.
Kepentingan Ekonomi Alam Sekitar Maritim?
80% daripada jumlah eksport dengan jumlah import 78%.
KDNK 50% melalui industri maritim.
Pelabuhan mengendalikan 77% import / eksport negara.

Dari segi geografi kawasan pantai dan laut Malaysia adalah terlampau luas dan sukar di awasi dengan mengunakan kapal ronda yang kelajuannya terhad dan kos operasi pesawat terbang sangat tinggi. Lagi pun kawasan persekitaran maritim sangat penting kepada negara dalam aspek keselamatan dan penjanaan ekonomi.

Oleh sebab kelajuan dan kelesaan kepada anak kapal dan penumpang dan tahap keselamatan yang tinggi maka pengakutan kapal kesan sayap di dalam bumi (WIG) dapat menjamin keselamatan negara dan juga dapat meningkatkan ekonomi negara dalam penambahan hasil industri lautan dan juga peningkatan pengangkutan di pesisir pantai.

Jika kegunaan sistem pengankutan WIG ini berkembang maka semua bandar di persiaran laut akan membangun dan menjadi bandar utama pengangkutan dan industri maritim.

Ketinggian semasa operasi terbang adalah 7 meter dari paras laut dan dikira sebagai kenderaan permukaan yang wajib mematuhi Undang-undang Lalu- lintas Laut.

Spesifikasi Airfish-8
Berikut adalah spesifikasi kapal laut AirFish-8:
Dimensi
• Panjang Keseluruhan: 17.2 m
• Ketinggian keseluruhan: 3.5 m
• Panjang-kabin: 4.0 m
• lebar-kabin: 1.4 m
• Panjang sayap: 15.0 m
• ketinggian lorong: 1.6 - 1.9 m
• Draf, bawaan air: 0.25 m
Prestasi
• Kapasiti tempat duduk: 2 anak kapal + 6-8 penumpang
• Jarak berlepas (take-off): ~ 500 m
• Jarak daratan: ~ 300 - 500 m
•Jejari pusingan:
• Tanah mod kesan: ~ 500m
• Mod anjakan: ~ 100 m
• Ketinggian operasi: sehingga 7 m
• Jarak maksimum: ~ 200 nm hingga 250 nm
• Kelajuan maksimum: ~ 106 kts
• Kelajuan Cruising: ~ 80-90 kts
Kapasiti muatan
• Kapasiti Bagasi: 160 kg
• Kapasiti bahanapi yang boleh digunakan: 200 kg
• Beban berguna: ~ 1000 kg
Pensijilan
• Lloyd Daftar
• 100A1 WIG MCH JENIS penumpang A
• WTL 0.5 / WEL 2.0, WSC 25
Jana kuasa
• Enjin: V8, 500 HP
• Bahanapi: petrol, Octane 92 +
• Propeller: 2 x 4 pic bilah tetap,
• Penggunaan: ~ 90 liter / jam
BahanPembinaan
• Carbon Fiber Reinforced Plastic / Sandwich Composit.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini