Oleh Hamzah hd
Pertahanan maritim sesungguhnya memerlukan kewangan yang sangat
banyak apatah lagi pertahanan era moden yang mengatur antaramuka manusia dan
mesen kepada situasi yang sangat rumit yang mana saling bergantungan di antara
satu sama lain. Tanpa operator (manusia
) yang bijak, pastinya mesen atau peralatan /persenjataan tidak dapat berfungsi
dengan baik dan berkesan dan sebaliknya tanpa peralatan/persenjataan yang
canggih, manusia menjadi kaku dan tidak mampu menjangkau keupayaan peperangan
dan pertahanan yang serba moden dan mencabar.
Keperluan peperangan alaf baharu memerlukan
pengaturcaraan yang sempurna yang menyenangkan manusia berintraksi dengannya
yang pasti sistem-sistem dan sub-sistem berkaitan adalah ‘pintar’ untuk
menerima segala arahan yang dikeluarkan oleh manusia bagi mencapai sesuatu
objektif kemenangan di dalam apa-apa jua dimensi peperangan.
Sistem-sistem dan sub-sistem yang pintar
semestinya mempunyai nilai harganya yang tinggi dan pelantarnya pula turut
diberi sentuhan yang berupaya memberi perlindungan terutamanya kalis pancaran
elektronik yang selalu disebut kapal halimunan (stealth) serta sistem dorongan
dan lain-lain sistem bantuan yang tidak boleh di kesampingkan pemilihan
kualitinya.
Akhirnya, untuk memberi impak maksima kepada
keberkesanan pengunaan sistem-sistem dan sub-sistem yang dikatakan pintar itu
mesti dikendalikan oleh modal insan atau operator-operator yang pintar
juga. Sudah tentu untuk memperolehi
sesuatu kepintaran dan kemahiran memerlukan proses familiarisasi dan latihan
yang panjang dan berterusan.
Bila proses ini berlaku maka sudah menjadi
satu fitrah, sesuatu sistem atau
peralatan akan menjadi rosak dan memerlukan pembaikan dan penggantian. Kitaran
proses ini sebenarnya memerlukan semaksima/seminima aset/pelantar keluar ke
lapangan dalam waktu sebenar yang melibatkan keseluruhan sumber manusia dalam
organisasi yang terlibat walaupun di
peringkat sokongan meski pun tidak terlibat secara khusus di dalam sesuatu
latihan yang dijalankan yang mana kadang kala latihan-latihan itu hanya untuk
melatih beberapa kelompok anggota tertentu sahaja. Cara ini bukan sahaja tidak
dapat ‘merehatkan’ aset serta peralatan yang ada malah untuk keluar ke lapangan
samudera sebenar memerlukan perbelanjaan wang kerajaan yang sangat banyak bagi
memenuhi keperluan dari semua segi.
Namun begitu seiring dengan perkembangan,
penambahan dan pemodenan aset tempur dan aset sokongan, pemantapan kemahiran masih
diteruskan juga secara konsisten dan sistematik iaitu dengan cara mengadaptasikan
semua kerja di lapangan sebenar melalui simulator yang direka khusus bagi
memenuhi kehendak dan sasaran yang direncanakan dalam usaha meningkatkan
kemahiran modal insan yang membanggakan negara dalam permainan olah perang di
samudera.
Atas dasar penjimatan ekonomi jangka panjang
serta kesenangan, keselesaan dan faktor kekerapan melakukan latihan-latihan
yang serupa seperti di lapangan sebenar tanpa menghadapi halangan dan birokrasi
masa dan ekonomi maka sudah tentu langkah Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM)
membangunkan modul-modul penyelaku taktikal dan teknikal yang menjadi nadi
kepada pengoperasian angkatan perang adalah sesuatu keputusan dan tindakan yang
bijak.
Penyelaku Olah Perang - PUSTAKMAR
Penyelaku terawal yang diguna pakai di dalam Pangkalan
TLDM ialah Penyelaku Taktikal khusus untuk latihan kemahiran olah perang kepada
tim Pusat Informasi Combat (CIC) kapal-kapal TLDM samada latihan berkala
bulanan maupun eksesais bersepadu intra TLDM atau pun bilateral/multilateral. Pusat yang diberi nama Pusat Taktikal Marin
(PUSTAKMAR) ini telah beroperasi sejak era 80an. Dibina berkongsepkan kubikel dan setiap kubikel
menggambarkan sebuah CIC sebenar yang
dilengkapi instrumen dan peranti dalam
bentuk software.
Latihan taktikal di PUSTAKMAR adalah
melibatkan pegawai-pegawai eksekutif serta anggota-anggota CIC dari kepakaran
RDP(JTP) dan Komunikasi. Latihan yang
sering dilakukan ialah berkaitan Perintah dan Kawalan, Plotting, Reporting
dan Komunikasi yang biasanya latihan-latihan ini dibuat dalam bentuk senario
olah perang yang melibatkan unsur-unsur dari pelbagai jenis kapal perang dengan
mengambil kira kewibawaan kapal-kapal terlibat dalam menghadapi pelbagai
ancaman seperti peperangan atas permukaan, bawah permukaan, udara dan
peperangan elektronik.
Dalam eksesais sebenar perlaksanaan
dibahagikan kepada beberapa fasa iaitu fasa latihan olah perang, fasa di laut
dan debrief yang selalunya fasa olahperang dan debrief akan
dilakukan di PUSTAKMAR. Bayangkan jika
semua fasa eksesais dilaksanakan di laut selama seminggu dengan mengerahkan
semua aset dan partisipasi melibatkan diri, berapakah jumlah kos yang harus
dibelanjakan untuk menjayakan sesuatu eksesais?. Dengan adanya penyelaku di PUSTAKMAR,
penjimatan masa dan wang ringgit dapat dijimatkan dengan begitu ketara tanpa
mengurangkan pencapaian objektif latihan.
Penyelaku Anjungan- WASPADA
Penyelaku anjungan memberi gambaran seperti dalam suasana sebenar di laut |
Panduarah dalam persekitaran sebenar
pelabuhan atau terusan-terusan sempit yang sibuk mencabar kewibawaan tim
anjungan kerana di dalam situasi ini semua aspek keselamatan dalam pemanduan
kapal perlu dititikberatkan. Terutamanya kedudukan kapal sendiri semestinya
berada di atas garisan yang telah ditetapkan dengan mengambil kira kedalaman
air, pengaruh arus , pengaruh angin, pergerakan lalu lintas serta objek-objek
kecil yang memungkinkan terhalang laluan.
Semua amaran dan tanda-tanda yang terdapat di atas carta mesti dikenal
pasti kesahihan pada persekitaran pelayaran demi memastikan kelancaran
panduarah.
Aspek pemanduarahan sesebuah kapal merupakan
aspek yang sangat penting sebelum sesebuah kapal perang menuju ke sesuatu
destinasi yang mana pergerakan selepas itu mungkin akan lebih dipengaruhi oleh
suasana dan pergerakan taktikal yang ekstrem.
Oleh kerana itu tim panduarah dalam situasi genting dalam pelayaran
memerlukan banyak kombinasi dan persefahaman dengan lain-lain tim di dalam
sesebuah kapal bagi menentukan kesiagaan kapal dan pengurusan di tahap
terbaik. Maka untuk itu, latihan
konsisten merupakan persediaan terbaik untuk menyediakan pasukan yang terbaik
namun peluang berlatih di lapangan sebenar mungkin agak terhad. Berlatih dalam penyelaku adalah sesuatu
solusi yang terbaik kepada persediaan itu.
WASPADA dengan kemudahan latihan simulasi yang terbaik
untuk kapal-kapal TLDM, Pusat Latihan, Unit-unit Pangkalan serta agensi
berkaitan dalam aspek latihan navigasi dan maritim. Dalam skop Pusat Latihan
TLDM penyelaku ini merupakan kesinambungan kepada skim latihan asas dan
lanjutan (teori dan praktikal) kepada pelaut dari kalangan pegawai eksekutif, anggota
Navigasi (RDP), Komunikasi, Kelasi dan Kejuruteraan dalam konteks pemanduarahan
(manouevering) yang sebelum ini telah disempurnakan di fakulti masing-masing
dan nilai tambah dalam kerjasama berpasukan tim panduarah.
Projek Penyelaku Anjungan dibangunkan
oleh STN ATLAS Elektronik yang dibina
pada Oktober 2000 dengan kos pembinaan berjumlah RM 22 juta merangkumi Bangunan
dan Sistem ANS 5000 yang dikendalikan oleh Atlas Defence Technologies (ADT) Sdn
Bhd. Penyelaku ini telah dirasmikan oleh Panglima Tentera Laut, Laksamana Dato’
Mohd Ramly bin Abu Bakar pada 27 Apr 2003 walaupun ianya telah mula beroperasi
pada Oktober 2002.
Sehingga 23 Apr 2014, Sistem ini sudah
beroperasi selama 50,225 jam dengan jumlah pengendalian selama 13,557 jam dan
jumlah pelatih yang terlibat ialah seramai
13,242 orang. Di antara pakej
latihan yang dikendalikan di penyelaku ini ialah Bridge Management, Harbour
Pilotage , Officer of the Watch (OOW ), Quartermaster,
Radar Plotter, Ship Handling Crisis
Managements.
Sistem ini boleh disesuaikan dengan pelbagai
model-model sebagai kapal sendiri (own ship) seperti Kelas INDERAPURA, Kelas
LEKIU, Kelas KASTURI, Kelas INDERA SAKTI, Kelas RAHMAT, Kelas MARIKH, Kelas
NADIM, Kelas MAHAMIRU, Kelas HANDALAN, Very Large Crude Carrier (VLCC), Hovercraft,
Ferry, Container Carrier, Bulk Carrier dan Tug. Manakala model-model traffic ship
ialah Very Large Crude Carrier (VLCC), Hovercraft, Ferry, Container Carrier,
Coaster Ship, Fishing Boat, Sailing Vessel, Tug Boat. Destroyer, Aircraft
Carrier, Foreign Navy Warship, RMN Warships, Partly
Submerged Submarine, Helicopter, Transport Aircraft, Fishing
Floats, Logs, Floating Debris, Partly Submerged Wreck
dan Partly Submerged Torpedo.
Sementara Model-model Pelabuhan yang
digunakan ialah merupakan pelabuhan-pelabuhan utama di Malaysia seperti
Pelabuhan Lumut, Pelabuhan Klang, Pulau Tioman, Pulau Pinang, Pelabuhan Kuching,
Kota Kinabalu dan Sandakan.
Laluan laut yang digunakan ialah dari Port Klang
ke Singapore Strait dan Tanjong Pengelih ke Hosburg Light House. Cuaca dan persekitaran sebenar merupakan waktu
siang dan malam, hujan dan kabus, kesan-kesan air cetek, Bank & channel
effects, current & tidal stream dan grounding.
WASPADA yang mempunyai enam ruang utama yang boleh
berfungsi sebagai enam pelantar dalam
satu masa iaitu Anjungan Utama, Anjungan Skunder, dan empat kubikal yang
berfungsi sebagai Pusat Informasi Peperangan yang mengandungi konsol-konsol
yang berkaitan dengan aspek-aspek pemanduan lengkap sebuah kapal seperti:
- Konsol Kawalan Jentera – latihan
pengendalian jentera dan arahan-arahan kepada anggota jurutera marin.
- Konsol Panduarah – menggunakan teknologi
Electronic Chart Display Systems (ECDIS) untuk pendedahan kepada pegawai-pegawai
muda dan anggota Navigasi.
- Konsol Radar – Mata sesebuah kapal dalam
pelayaran. Untuk tujuan fixing dan anti collision instrument.
- Konsol Arahan Am – Untuk pengendalian
lampu-lampu, sistem sauh, sound signal dan sistem pengimbang kapal.
- Konsol Binocular – Untuk pemerhati kapal
(lookout) yang mana diambil peranan oleh anggota-anggota cawangan kelasi.
- Konsol Komunikasi Luaran – Konsol yang
menempatkan anggota komunikasi menjalani latihan.
- Meja Carta – Untuk latihan kerja-kerja
carta oleh anggota navigasi dan pegawai.
- Overhead Panel – indikasi atau ekuipmen penunjuk yang diperlukan seperti wheel indicator, compass repeater dan sebagainya.
- Overhead Panel – indikasi atau ekuipmen penunjuk yang diperlukan seperti wheel indicator, compass repeater dan sebagainya.
Electronic Chart Display and
Information System (ECDIS) ialah sistem informasi navigasi berasaskan komputer yang
telah diselaraskan dengan keperluan International Maritime Organization
(IMO) yang memaparkan maklumat carta navigasi elektronik yang memenuhi piawaian
International Hidrographic Organization (IHO) yang telah diintergrasikan
dengan Global Positioning System (GPS) dan penderia panduarah lain
seperti Radar, Fathometer dan Automatic Identification Systems (AIS).
Ianya juga memaparkan maklumat navigasi tambahan seperti Sailing Directions
yang menyumbang kepada navigasi selamat kerana ciri-ciri yang terkandung adalah
sama dengan carta bercetak yang sering digunakan semasa pelayaran.
Penyelaku DCFF- TANGKAS
latihan kebakaran menjadi rutin utama anggota TLDM |
Kebakaran boleh terjadi bila-bila masa sahaja
yang mungkin berpunca dari litar pintas, kebakaran jentera utama atau janakuasa
malah kebakaran boleh berlaku dari kecuaian anggota-anggota sendiri di tempat
tidur atau dari rumah masak. Apatah lagi
dalam jika kapal berada dalam situasi peperangan yang mana kemungkinan besar kebakaran
akan tercetus bila terkena ledakan torpedo, misil dan sebagainya. Kebanjiran pula boleh berlaku pada sesuatu
lokasi di mana kemungkinan terlanggar balak, grounding, perlanggaran
atau terkena ledakan torpedo, misil dan sebagainya.
Sementara tim kombat (AIO) meneruskan agenda
mereka dengan senario taktikal di CIC dan tim anjungan dengan pengendalian
manuvra kapal, kumpulan yang di beri nama Damage Control Party (DC Party)
dari kalangan anggota kepakaran Teknikal dan Bekalan ini bersiaga dengan
kemungkinan-kemungkinan kapal mengalami kebocoran atau kebakaran. DC Party yang di bahagi kepada dua
bahagian iaitu bahagian depan dan belakang kapal akan sedaya upaya
‘menjinakkan’bencana yang mendatang bagi memastikan kapal terus float, move and fight. Walau bagaimanapun pengetahuan dan
kecekapan berkaitan DCFF ini sebenarnya bukan tanggungjawab DC Party
semata-mata tetapi menjadi tanggungjawab semua warga kapal. Atas dasar dan
keperluan penugasan ini, kecekapan warga kapal sentiasa di tahap terbaik kerana
latihan pemantapan juga dilakukan di kapal setiap hari khusus untuk warga kapal
yang bertugas.
Mengapa Penyelaku DCFF ini menjadi
sangat penting kepada TLDM ialah kerana subjek mengawal kerosakan dan melawan
kebakaran semasa di dalam pelayaran adalah merupakan ancaman utama kepada
sesebuah kapal apatah lagi kepada angkatan pertahanan maritim.
Oleh kerana itu Sekolah Chemical
Biological Radiological Nuclear and Damage Control (CBRNDC) menjadi tonggak
terpenting bagi melahirkan warga TLDM yang mampu mengawal keadaan yang ekstrem
ini walau dalam situasi apa sekalipun kapal berada.
CBRNDC yang mengandungi dua modul yang dibina
berasingan iaitu Damage Control Training Unit (DCTU) dan Fire
Fighting Training Unit (FFTU) dibina mengikut kesesuaian dan keadaan kapal
yang sebenar dengan lapisan dek dan pelbagai ruang untuk latihan. Modul-modul ini dibina sebagai penggantian
kepada modul statik yang sebelum ini digunakan sebagai tempat latihan untuk
tujuan yang serupa dan tidak lagi sesuai untuk digunakan bagi keperluan latihan
semasa mengawal kerosakan dan melawan kebakaran. Training Unit ini telah dibina dan diserahkan kepada TLDM secara
rasminya pada 26 Ogos 2003 di bawah pentadbiran Fakulti Kejuruteraan KD
PELANDOK.
Spesifikasi DCTU di perbuat daripada Mild
Steel dengan dimensi 15.15m x 7.45m
x 11.4 dengan 3 lapisan dek. Komponen
Utama modul DCTU mempunyai Sump
Pool dengan kapasiti (191 cu.m), Header Tank (91 cm), Motion
Control System, Pump House, Electrical and Flooding System dan Surveillance
System. Dinamik Modul digerakkan
oleh Hidraulic Power 15 degree ke port atau starboard dan boleh
memuatkan 20 hingga 25 orang pelatih dalam satu masa.
Jenis-jenis latihan yang dijalankan di DCTU
ialah membaiki kerosakan dalam keadaan Stesen Bertindak, mengawal kebanjiran,
membaiki kerosakan paip-paip, mengepam keluar air dengan menggunakan fixed
and portable educaters, mengepam keluar air dengan menggunakan pam mudah alih,
menyelamat dan mengalih anggota yang tercedera, latihan rawatan awal, kawal dan
perintah CBRN, latihan kawalan asap, menyambung kabel-kabel kecemasan dan
simulasi gerakan dan golekan kapal.
Manakala spesifikasi FFTU pula di
perbuat daripada Mild steel berkonsepkan containerize T-shape mempunyai 2 dek
dengan dimensi 15.87m x 5.2m x 12 m.
Komponen utama mempunyai modul melawan kebakaran, control station,
fuel station, oil separater dan hydrant.
Jenis-jenis latihan yang dijalankan di FFTU
ialah melawan kebakaran melalui pintu yang sama tingkat, melawan kebakaran
dengan kemasukan melalui peraka, melawan kebakaran dengan menggunakan Alat
Pemadam Api kecil (APAK), prosedur re-entry, menggunakan Thermal
Imaging Camera, menyelamat dan mengalih anggota yang tercedera, menggunakan
Breathing Apparatus, latihan kepada pengawal BA, menggunakan Emergency
Life Support Apparatus (ELSA) dan mengawal kemerebakan asap.
Partisipasi yang mengambil bahagian melakukan
latihan di TANGKAS ini di antaranya ialah pelatih-pelatih yang sedang menjalani
kursus-kursus kenaikan pangkat di KD PELANDOK, warga kapal yang sedang
menjalani latihan penyesuaian laut (work-up) dan pemeriksaan tahunan
kapal-kapal, Unit-unit TLDM dan Agensi-agensi luar malah juga medan mengasah
ketajaman kemahiran kepada
jurulatih/staf CBRNDC sendiri serta anggota dari Sel Kesiapsiagaan Markas
Armada.
Penyelaku Kapal Selam
Terbaharu TLDM telah menerima satu lagi
penyelaku iaitu simulator Kapal Selam Scorpene yang mana waktu ini sudah pun
sedang digunakan di Pangkalan TLDM Kota
Kinabalu (PTKK).
Natijah daripada amalan TLDM dalam Pengurusan
Kualiti Menyeluruh (TQM) yang konsisten telah diterjemahkan kepada perolehan
kemudahan modul latihan yang serba moden ini, menjurus kepada penjimatan yang
amat ketara telah disempurnakan oleh TLDM kerana untuk melaksanakan keperluan
latihan ini. Untuk merealisasikan sesuatu latihan di laut sekurang-kurangnya
dua pelantar diperlukan untuk belayar dan mengambil masa yang panjang yang
semestinya memerlukan kos yang banyak.
Apa yang penting ialah maklum balas daripada pelaku-pelaku
yang pernah terlibat semasa menjalani latihan di sini menyatakan kewujudan modiul-modiul
yang telah dibicangkan di atas telah memberi impak besar kepada mereka kerana
latihan yang diperolehi di sini seolah-olah seperti berada di laut sebenar .
Ini memberi petunjuk bahawa setiap pelaku
yang melalui latihan di modiul ini akan bertugas di kapal dengan lebih yakin
sesuai dengan kecanggihan pelantar masa kini. Syabas TLDM. PERAJURIT
No comments:
Post a Comment