About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, April 19, 2012

Sumber Utusan Online

Oleh SOFIAN BAHAROM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 18 April - Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2012 hari ini menyaksikan majlis menandatangani kontrak perolehan bekalan senjata dan kelengkapan serta memorandum persefahaman (MoU) bernilai RM4.76 bilion.

Sebanyak 15 kontrak dan MoU ditandatangani melibatkan pihak Kementerian Pertahanan dan syarikat-syarikat industri pertahanan dari luar negara dan tempatan.

Majlis disaksikan Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Timbalannya, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad dan Ketua Setiausaha Kementerian, Datuk Seri Dr. Ismail Ahmad.

Daripada RM4.76 bilion itu, sebanyak RM357.2 juta kontrak kementerian diserahkan kepada lima syarikat tempatan dan satu syarikat Rusia.

Ia melibatkan pembekalan peluru untuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kepada SME Ordnance Sdn. Bhd. bernilai RM235.3 juta dan pembekalan grenad 40 milimeter (mm) anti kereta kebal untuk tentera darat kepada Destini Prima Sdn. Bhd. bernilai RM7.9 juta

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini