About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, April 19, 2012

Pesawat Airbus Military A400M banyak kelebihan berbanding Hercules C130

Sumber Utusan online

KUALA LUMPUR 18 April - Pesawat Airbus Military A400M yang bakal diterima negara bermula Januari 2015 bukan sahaja mampu menggandakan kapasiti barang yang dibawa, malah menjimatkan masa perjalanan melakukan misi bantuan kemanusiaan dan bencana.

Panglima Operasi Udara Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Leftenan Jeneral Datuk Seri Ackbal Abdul Samad berkata, berbanding Hercules C130 yang dimiliki sebelum ini, A400M bergerak lebih laju dengan anggaran 400-420 knot sejam.

"Ia lebih laju setengah kali ganda daripada C130 yang kita ada sekarang. Dengannya, kita boleh sampai lebih cepat, terbang lebih jauh dan barang pun dua kali ganda lebih banyak boleh bawa berbanding C130. Sangat berbaloi memilikinya," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menaiki pesawat Grizzly 4, satu daripada lima model pesawat A400M bersama wakil media di Pangkalan Udara Subang, semalam.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini