About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, July 20, 2011

Perundangan Senjata Biologi digubal

Sumber utusan

Oleh METRA SYAHRIL MOHAMED
metra.mohamed@utusan.com.my

UALA LUMPUR 19 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan telah menggubal Rang Undang-Undang Senjata Biologi yang akan menjadi sebahagian daripada rangka kerja perundangan negara untuk menentukan Konvensyen Senjata Kimia (BWC) dilaksanakan dengan berkesan.

Menurut Perdana Menteri, konvensyen tersebut antara lain melarang sebarang bentuk pembangunan, penghasilan serta penyimpanan stok senjata berkaitan bakteriologi dan toksin.

Jelasnya, Malaysia merupakan antara negara terawal yang menandatangani perjanjian BWC berhubung larangan berkenaan yang mula dibincangkan sejak 10 April 1972.

''Kerajaan yakin rangka kerja perundangan yang diwujudkan itu akan membantu dalam usaha menjamin satu kaedah yang selamat dalam mengendalikan bahan kimia berbahaya.

''Pada masa yang sama, ia menentukan keperluan bahan kimia tersebut tidak menjejaskan penyelidikan sains hayat dan entiti perniagaan di negara ini,'' katanya pada majlis perasmian Kongres Antarabangsa mengenai Biosekuriti, Biokeselamatan dan Biopertahanan 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

Turut hadir Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Ismail Ahmad dan Pengerusi Jawatankuasa Penganjur Kongres, Datuk Dr. Abdul Ghaffar Ramli dan Presiden Perundingan Biopertahanan, Paul Van Der Ijjsel.

Najib berkata, BWC memberi jaminan sains hayat tidak disalahguna untuk merosakkan kehidupan manusia sejagat.

BWC juga, jelasnya, penting kerana ia mewakili kehendak masyarakat dunia dalam menghalang berlakunya peperangan serta pembangunan senjata biologi.

Dalam perkembangan lain, beliau menambah, kerajaan sedang mendapatkan maklum balas mengenai cara untuk mempercepatkan pembangunan bioteknologi di negara ini.

Tambah beliau, langkah itu bagi menentukan bahawa sebarang kebimbangan mengenai biokeselamatan dan biosekuriti dapat ditangani dengan sebaiknya.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini