About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, July 14, 2010

Transformasi ATM

sumber utusan
Oleh MOHD. ISWAN SHAFIQ MAT ISA



PELANCARAN Sistem Pengurusan Strategik (SPS) baru-baru ini membuktikan bahawa Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sememangnya komited dalam menjana proses transformasi.

Selain itu, ia juga boleh dianggap sebagai satu langkah bijak dalam usaha untuk memodenkan pasukan keselamatan tersebut.

Sistem yang dibangun berteraskan kaedah pelan pengurusan dan perancangan strategik atau dikenali balanced scorecard itu terbukti begitu efektif dan efisien dan ia merupakan medium komunikasi strategik yang menyeluruh untuk digunapakai sebagai platform pengukuran terhadap semua perancangan strategik ATM.

Perancangan strategik itu dilaksanakan dengan mengambil kira faktor kejayaan kritikal, cabaran dan konsolidasi rancangan pembangunan sedia ada.

Dalam erti kata lain, kewujudan SPS bertujuan memacu ATM ke arah menjadi satu angkatan tentera yang kredibel, digeruni, dihormati dan disegani pada masa hadapan.

Menurut Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin, SPS sebenarnya telah diterapkan secara aktif di peringkat markas ATM, markas-markas perkhidmatan, markas angkatan bersama serta Bahagian Staf Perisikan Pertahanan sejak beberapa tahun lalu.

''Pelaksanaan SPS ATM diharap dapat menyelaraskan semua usaha bahagian dan cawangan menerusi sistem dan instrumen pengurusan yang lain seperti pengurusan kualiti menyeluruh, ISO 9000, kumpulan inovatif dan kreatif dan sistem penarafan bintang.

''Sehubungan itu, saya menyeru semua pihak agar terus memperkasa langkah-langkah penambahbaikan keupayaan dan kesiagaan organisasi yang meliputi keberkesanan sistem perjawatan, pemerintahan dan pengurusan, pembangunan sumber manusia serta aliran proses kerja,'' katanya.

Azizan berkata demikian ketika merasmikan Sistem Pengurusan Strategik Angkatan Tentera Malaysia di Kementerian Pertahanan, baru-baru ini. Turut hadir Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar, Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Zulkifeli Mohd Zin dan Panglima Tentera Udara, Jeneral Datuk Seri Rodzali

Azizan juga memberitahu, dengan pelaksanaan balanced scorecard, ATM dapat menyelaras, menjajar, memantau dan mengukur segala aktiviti pengurusan strategik secara lebih teratur, berkesan dan telus.

strategik ATM


''Saya optimistik SPS yang dilancarkan akan membolehkan kita mengukur prestasi dan pencapaian ATM sejajar dengan wawasan, misi dan matlamat khususnya dalam konteks kebersamaan.

''Selain itu, ia juga akan menjadi penentu pada pelaksanaan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi ATM serta menilai pencapaiannya melalui prestasi petunjuk utama ATM,'' katanya.

Perancangan strategik ATM termasuk SPS dibangun dan diterjemahkan dalam bentuk peta strategi ATM yang memaparkan objektifnya.

Pengukuran pencapaian objektif itu kemudiannya dilaksana berdasarkan Bidang Keberhasilan Utama (KRA) serta Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang telah ditetapkan.

Seterusnya, KPI yang telah ditetapkan itu akan dicapai melalui pelaksanaan inisiatif strategik yang turut membabitkan penyaluran maklumat daripada perkhidmatan.

Pada peringkat akhir, peta strategi ATM perlu diperturunkan sehingga ke peringkat perkhidmatan agar ia sejajar dan menyokong SPS ATM serta menjamin pencapaian setiap objektif strategik dan KPI.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini