About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, January 19, 2010

TLDM tingkat pengambilan anggota wanita

Sumber: Utusan
Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my

LUMUT 15 Jan. - Bermula tahun ini, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan meningkatkan kuota pengambilan anggota wanitanya daripada empat kepada lapan peratus.

Panglima Tentera Laut, Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata, langkah itu dibuat selepas mengambil kira sumbangan dan kepentingan wanita dalam perkhidmatan TLDM dan ia bakal memberikan peluang kepada anggota wanita untuk memperkembangkan kerjaya mereka.

Katanya, statistik terkini menunjukkan terdapat seramai 1,104 anggota wanita terdiri daripada 147 pegawai dan 957 lain-lain pangkat (LLP) dan ia bersamaan dengan 6.13 peratus kekuatan keseluruhan TLDM.

"TLDM tidak mengamalkan sebarang bentuk pilih kasih atau diskriminasi jantina dalam aspek pengurusan sumber manusia malah kita mengamalkan konsep orang yang tepat untuk pekerjaan yang tepat.

"Saya percaya kehadiran wanita dalam TLDM boleh melengkapkan pasukan dan boleh menyumbang ke arah pembangunan TLDM yang seimbang," katanya semasa berucap merasmikan Kem Wanita TLDM 2010 di pangkalan TLDM di sini hari ini.

Ketika ini pangkat tertinggi disandang oleh wanita dalam TLDM ialah komander dengan tujuh orang memegang pangkat itu.

Kebanyakan anggota wanita berkhidmat di pangkalan TLDM dan setakat ini, hanya empat pegawai iaitu masing-masing dua orang ditugaskan di dalam kapal iaitu KD Pahang dan KD Perak.

Menurut Abdul Aziz, TLDM sentiasa menghargai sumbangan yang dicurahkan oleh anggota wanita dan ia dapat dilihat pada bilangan anggota wanita yang dinaikkan pangkat pada sepanjang 2009.

Walaupun jumlahnya kecil kata beliau, anggota wanita TLDM berani mengorak langkah untuk menjadi cemerlang setaraf dengan anggota lelaki.

"Seramai 13 pegawai wanita dan 106 LLP wanita telah dinaikkan pangkat sepanjang 2009 dan ia merupakan 4.9 peratus daripada jumlah keseluruhan 2,430 anggota TLDM yang dinaikkan pangkat pada 2009.

"Pada tahun sama, seramai 190 anggota wanita juga dihantar berkursus di dalam dan luar negara iaitu sebanyak tiga peratus daripada jumlah 6,270 anggota yang dihantar berkursus," ujarnya.

Beliau memberitahu, sejajar dengan peningkatan anggota wanita yang berterusan, TLDM telah menubuhkan Sel Wanita pada 1 Mei 2009 dengan tujuan menjaga kebajikan wanita termasuk pembangunan kerjaya, hala tuju dan membendung isu sosial wanita.

"Banyak kejayaan telah dicapai oleh Sel Wanita TLDM dalam masa yang singkat seperti melantik pegawai penyelaras hal ehwal wanita di semua formasi, penggunaan baju mengandung TLDM serta bakal menggunakan tudung serta kasut kawad baru," katanya.

3 comments:

Anonymous said...

salam...sekiranya calon baru lepasan spm bgaimna nk mohon utk tldm or tdm?
bila tarikh pengambilan?

Minda Pertahanan said...

sila awasi iklan di surat khabar utama negara. insyaallah akan dapat maklumat.

pinky^dots said...

teringin nak masuk tldm..tapi dah masuk nurse KKM...sedih...

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini