About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, October 7, 2009

Kereta perisai baru ganti condor, Sibmas

Sumber: Utusan online

SEREMBAN 4 Okt. - Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, kerajaan sedang mengkaji pembelian kereta perisai baru untuk menggantikan Condor dan Sibmas yang kini digunakan oleh tentera Malaysia di Lebanon.

Katanya, kerajaan sedang memilih kereta perisai baru atau Armour Personnel Carrier (APC) dari jenis pacuan 6x6 atau 8x8.

"Sekarang ini, APC kita adalah 6x6 (jenis Sibmas) oleh kerana ini adalah merupakan peralatan keselamatan maka adalah munasabah ianya tidak dibuat secara tender terbuka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Tahunan Ke-56 PBTM di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas diminta mengulas tuduhan pembangkang kononnya kerajaan sengaja membahayakan nyawa tentera yang berkhidmat di bawah panji Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu di Lebanon dengan melengkapkan mereka dengan kereta perisai Condor dan Sibmas yang sudah berusia lebih dari 30 tahun.

Katanya, pembelian kereta perisai baru itu akan menggunakan peruntukan khas yang diberi oleh Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) kepada Malaysia.

"Kita akan cadangkan supaya tender terpilih dilakukan untuk menilai sama ada 6x6 atau 8x8 sesuai di situ, rupa bumi dia adalah kecil tetapi saya fikir APC yang ada itu adalah bersesuaian dan tanpa ada seruan dari pembangkang pun memang kita berhajat untuk menggantikan yang ada kepada yang lebih terkini teknologinya," katanya. - BERNAMA

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini