About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, September 26, 2009

PM mahu aset ATM ditingkat

Sumber: Utusan
PUTRAJAYA 25 Sept.– Keperluan dan kekukuhan aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) perlu ditingkatkan bagi memastikan kawalan keselamatan keseluruhan negara berada pada tahap yang optimum, kata Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin.

Beliau berkata, amanat itu disampaikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewaktu beliau mengadakan kunjungan hormatnya di Jabatan Perdana Menteri (JPM) di sini hari ini.

Azizan berkata, Perdana Menteri juga melahirkan harapan untuk melihat barisan pertahanan negara dibentengi oleh angkatan tentera yang komited dan memiliki aset yang berkeupayaan untuk menangkis sebarang ancaman dari luar.

“Beliau juga mahu supaya anggota-anggota tentera bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk membanteras dan membasmi sebarang ancaman yang datang dari dalam negara,” katanya kepada pemberita selepas kunjungan hormat itu.

Mengulas lanjut Azizan berkata, pertemuan itu antara lain membincangkan mengenai pengurusan aset dan pembangunan infrastruktur ATM serta pelaksanaan beberapa perancangan keupayaan aset yang dimiliki.

“Saya telah sampaikan kepada Perdana Menteri berhubung beberapa panduan kita untuk membangunkan keupayaan ATM, aset- aset perangnya berpandukan kepada dokumen 4D-MAF (4D-MAF ialah Agenda Utama Adalah Untuk Merealisasikan Transformasi ATM).

Kita hanya akan menggunakan dokumen ini sebagai landasan kepada pembangunan keupayaan ATM,” katanya.

Sementara itu, ditanya mengenai laporan sebuah blog yang mendakwa batalion Pasukan Sementara Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNIFIL) Malaysia di Lebanon memerlukan kereta perisai baru pada kadar segera, Azizan berkata, pihaknya masih belum menerima sebarang laporan mengenai perkara itu.

“Saya harus meneliti laporan itu terlebih dahulu sebelum membuat sebarang kenyataan,” katanya.

Laporan laman blog itu menyebut bahawa pasukan Malaysia yang bernaung di bawah panji-panji UNIFIL di Lebanon memerlukan kereta perisai baru bagi menggantikan kereta perisai sedia ada.

Penulis blog itu mendakwa, kereta perisai pasukan Malaysia jenis Condor itu kini dalam keadaan yang amat uzur dan ATM difahamkan akan menggantikan kenderaan tersebut beberapa bulan lagi. – Bernama

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini