About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, July 25, 2009

Kuasa ledakan pamer kehebatan TDM

Sumber: Utusan online
Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI


DENTUMAN kuat demi dentuman ibarat halilintar, memecah keheningan pagi sekitar kawasan Gemas, Negeri Sembilan, baru-baru ini sememangnya mengejutkan penduduk.
Letupan-letupan itu bersilih ganti menggegarkan bumi, tembakan tanpa henti dilepaskan bagi memastikan pasukan musuh yang kini melarikan diri, benar-benar dapat dilumpuhkan sepenuhnya.
Apa yang berlaku sebenarnya ialah sebahagian daripada pertunjukan dipamerkan oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) semasa Demonstrasi Kuasa Tembakan 2009 di Kem Syed Sirajuddin, Gemas, Negeri Sembilan.

Nyata demonstrasi yang diadakan itu memperlihatkan kehebatan dan juga ketangkasan Tentera Darat Malaysia (TDM) dalam mempamerkan persenjataan yang cukup digeruni oleh lawan.

Boleh dikatakan pada hari berkenaan, TDM menunjukkan hampir kesemua aset tempur miliknya dalam demonstrasi selama setengah hari itu.

Demonstrasi

Demonstrasi yang bermula pukul 8.30 pagi itu turut diserikan dengan keberangkatan Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah yang juga Kolonel Yang Dipertua Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD).

Antara aset dan persenjataan yang mendapat perhatian sepanjang demonstrasi itu termasuklah peluru berpandu jenis Eryx buatan Eropah yang digunakan sebagai peledak anti kereta kebal dan digunakan dalam jarak 600 meter, selain Metis M, Bakhtar Shikan untuk menunjukkan kuasa tembakan.

Turut dipamerkan kehebatan termasuklah kereta kebal pengangkut jenis Condor 20mm Oelikon yang mampu membawa lapan anggota pada satu-satu masa ketika operasi.

Aset Kor Armor Diraja itu juga pernah mendapat pengiktirafan besar ketika berkhidmat di Lebanon di bawah panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Selain itu, turut menghangatkan suasana pagi itu termasuklah kemunculan kereta kebal Pendekar (PT-91M) buatan Poland dengan mempamerkan aksi membedil sasaran.

Diterima sepenuhnya pada 16 April lalu, PT-91M ini dilengkapkan dengan kuasa tembakan, daya mobiliti dan perlindungan terbaik kepada krew, selain direka bentuk dengan kadar graviti dan 'silhouette' yang rendah bagi mengurangkan pengesanan pihak musuh.

Turut mengambil tempat pada demonstrasi berkenaan ialah dua pesawat pejuang jenis Sukhoi SU-30MKM dan juga empat pesawat Hawk yang berlegar-legar di ruang angkasa dengan pelbagai formasi sebelum membedil kawasan sasaran.

Diperbaharui

Sungguhpun ada kekurangan dari aspek persenjataan dan aset yang perlu dinaik taraf, namun ia tidak melemahkan semangat semua batalion anggota TDM dalam mempamerkan aset mereka untuk dipertontonkan.

Perkara itu mendapat perhatian dari Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang mahu semua aset dan juga persenjataan sedia ada perlu dinaik taraf, sungguhpun negara kini terus merasai tempias kegawatan ekonomi global.

Tambahnya, dalam soal seperti ini, ketiga-tiga sayap ATM perlu diberi perhatian oleh kerana kebanyakan aset serta persenjataan dilihat telah terlalu tua untuk berkhidmat bagi mempertahankan negara.

Lantaran itu, beliau menjelaskan, pemilikan persenjataan baru itu wajar diambil kira bagi memastikan semua aset milik ATM sentiasa memenuhi tuntutan semasa bagi ketiga-tiga pasukan tersebut.

"Sebagai contoh ada kapal-kapal dari Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang telah berusia 32 tahun dan kebanyakan berusia 25 tahun tetapi ia terus digunakan bagi menjaga perairan negara.

"Manakala Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) pula, walaupun mereka menerima aset terkini tetapi ia tak mencukupi apabila beberapa aset terdahulu dari segi teknologinya tidak relevan maka perlu ada penggantian," katanya.

Hasil demonstrasi

Melihatkan aset dan persenjataan itu, Ahmad Zahid juga menjelaskan demonstrasi ini mampu menunjukkan ATM mampu bersaing selain merancang dengan baik serta diuji keberkesanannya.

"Menerusi demonstrasi ini, kita mahu tunjukkan bahawa persenjataan ATM jika dirancang dan digunakan dengan betul, mampu menghasilkan kuasa pemusnah yang dikehendaki dan menghalang sebarang ancaman musuh pada negara.

"Saya percaya demonstrasi ini berjalan dengan lancar dan berharap agar keadaan sama juga berlaku jika kita berdepan dengan ancaman atau situasi cemas," tegasnya.

Secara keseluruhannya, ATM dilihat berjaya membuktikan bahawa angkatan itu merupakan sebuah pasukan yang berupaya mempertahankan Malaysia dan membuatkan musuh berfikir dua kali sebelum berhasrat menyerang negara ini.

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini