About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, May 25, 2023

Malaysia Memilih ATR 72 MPA Untuk ATM




ATR 72 MPA dilengkapi dengan rangkaian sistem komprehensif elektronik yang canggih.Sistem misi ATOS (Airborne Tactical Observation and Surveillance) dari Leonardo merupakan inti operasi pesawat tersebut. Sistem ini mengintegrasikan semua sensor yang terdapat di pesawat, mengumpulkan maklumat dan menghubungkan kepada kru melalui antara human machine interface (HMI) yang dioptimumkan. 

HMI ini memaparkan semua data yang dikumpulkan dari sensor-sensor di pesawat dalam gambaran taktikal yang lengkap. Keupayaan ini memberikan kesedaran situasi yang baik kepada kru dalam senario yang paling kompleks, berserta meminimumkan beban kerja operator dan memaksimumkan keberkesanan misi.

Sensor-sensor yang terpasang termasuklah radar kelas dunia dalam bentuk Leonardo Seaspray 7300E, yang merupakan sebagian dari keluarga radar Seaspray Active Electronically Scanned Array (AESA) yang sangat sukses.

Direka dan dihasilkan di UK, varian terbaru V2 dari radar ini dilengkapi dengan teknologi pemprosesan dan penerima yang diperbarui untuk memenuhi tuntutan yang berkembang dalam misi ISR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance). 

Rangkaian komprehensif pengawasan udara, laut, dan darat akan memberikan kemampuan multi-domain yang ditingkatkan kepada ATR 72 MPA.

Melalui ATOS, Seaspray 7300E V2 bekerja dengan sensor-sensor lainnya di pesawat tersebut untuk menjadikannya sebagai platform ISTAR (intelligence, surveillance, target acquisition, and reconnaissance) yang lengkap.

Selain memantau laut, ATR 72 MPA juga dapat memantau pantai dari jarak yang signifikan dan menggunakan cara synthetic-aperture radar (SAR) dari radar untuk menghasilkan gambaran lengkap tentang garis pantai.

Untuk mendukung misi perang anti-kapal selam (ASW) dan perang anti-unit permukaan (AsuW), ATR 72 MPA juga akan dilengkapi dengan ULISSES (Ultra-LIght SonicS Enhanced System), sebuah sistem sensor akustik terintegrasi yang dirancang untuk 'mendengar' kapal selam musuh dan menentukan lokasinya.

Seperti Seaspray, ULISSES juga akan diintegrasikan melalui ATOS untuk memberikan gambaran komprehensif tentang lingkungan kepada kru ATR 72 MPA. 

Secara unik di persekitaran, ULISSES menggabungkan fungsi 'multistatik', yang menggunakan beberapa sumber informasi untuk menentukan lokasi kapal selam bawah laut yang bermusuhan.

Sensor lain yang berrintegrasi dalam sistem ATOS termasuk menara sensor elektro-optik dengan kamera berwarna dan monokrom, sensor peperangan elektronik yang menawarkan kemampuan pemantauan elektronik wideband, Sistem Identifikasi Otomatis (AIS), dan Pemantau Arah Sistem Pencarian dan Penyelamatan Udara (ASARS DF). 

Dengan sistem misi prestasi tinggi dan sensor generasi terkini, ATR 72 MPA boleh mencapai objektif dengan cekap dan dengan berkesan, mengeksploitasi julat dan persembahan ketahanan yang sepenuhnya.

Sinergi antara ATR 72 MPA, Ground Station yang berkaitan, dan aset-aset kerjasama dijamin melalui kelengkapan komunikasi Leonardo yang membolehkan sistem untuk berkongsi gambaran taktikal secara masa nyata, menyebarkan data dan maklumat dalam keadaan Line of Sight (V/UHF-HF-WBDL) dan Beyond Line of Sight (SATCOM).

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini