About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Monday, December 2, 2019

EC725 10 Skn Buat Penerbangan Ihsan

Gong Kedak, 2 Dis 19 - Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) hari ini telah melakukan penerbangan ihsan membawa seorang kanak- kanak OKU berusia 6 tahun yang mengidap sakit jantung berlubang.

Pesakit, Siti Nurul Bathrisyah bt  Naim yang berasal dari Kampung La, Jerteh Terangganu telah dibawa terbang dari Masjid Kg La ke Pangkalan Udara Gong Kedak menaiki pesawat Helikopter EC725 AP dari No 10 Skuadron. Pesakit kemudiannya telah dibawa menaiki ambulans untuk mendapatkan rawatan di Hospital Besut.

Keadaan banjir di daerah Besut sejak beberapa hari lalu menyebabkan banyak laluan di kawasan penempatan tidak boleh dilalui dan terputus hubungan.

Operasi yang diketuai oleh Komander Pangkalan Udara Gong Kedak, Kolonel Shaiful Azuar Ariffin TUDM ini turut melaksanakan penghantaran bekalan makanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat seberat 250 kilogram kepada penduduk terjejas banjir di sekitar Kampung La.

Pesawat yang dikendalikan Mejar Zool Amali Shodali TUDM dan pembantunya Kapten Wan Muhammad Haqimi Wan Zin TUDM serta 7 orang anak kapal ini telah terbang dari Pangkalan Udara Gong Kedak pada jam 12.23 tengah hari dan selamat mendarat di Gong Kedak pada jam 13.19 petang.

TUDM turut melaksanakan satu lagi penerbangan ihsan membawa 2 orang pesakit, Raja Abdul Rahman bin Raja Daud dan Mohd Shahril bin Mohd Rosdi yang perlu menjalani rawatan dialisis di Hospital Besut.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini