About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, November 30, 2019

Pesawat EC725 Dalam Misi Kemanusiaan Di Pantai Timur

GONG KEDAK, 30 Nov 19 - Pesawat Helikopter EC725 AP milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) hari ini telah melaksanakan penerbangan ihsan membawa seorang warga emas yang menghidap sakit tua dan 2 orang ibu mengandung.


Pesakit, Mohd Nor Dam, 80 tahun, Rozana Che Pa, 30 tahun (Sakit hendak bersalin) dan Nuzula Juairi, 24 tahun telah diterbangkan dari Simpang Keruak, Besut Terengganu ke Sekolah Kebangsaan Jerteh menggunakan pesawat EC725 AP daripada No 10 Skuadron, Pangkalan Udara Kuantan. Pesakit kemudiannya telah dibawa menaiki ambulans untuk mendapatkan rawatan di Hospital Jerteh.



Pesawat EC725 AP yang ditempatkan sebagai detasmen SAR (Search And Rescue) di Pangkalan Udara Gong Kedak telah terbang pada jam 11.54 pagi untuk mengambil pesakit dan selamat kembali mendarat pada jam 12.48 tengah hari di Gong Kedak.

Penerbangan ihsan ini telah dikendalikan oleh Kapt Mohd Rafiq  bin Rahmad TUDM selaku juruterbang dan pembantu juruterbang, Kapt Mohammad Fais bin Abdul Halim TUDM bersama 4 orang kru pesawat.

Turut sama terlibat dalam misi ini adalah Komander Pangakalan Udara Gong Kedak, Kol Shaiful Azuar bin Ariffin TUDM.

TUDM sangat komited dan sentiasa memberikan komitmen yang tinggi dalam memenuhi keperluan kebajikan masyarakat. Seluruh warga TUDM turut mendoakan agar kesemua pesakit dipermudahkan segala urusan. Tahniah kepada juruterbang serta anak kapal pesawat EC725 AP yang telah melaksanakan tanggungjawab dengan jayanya.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini