About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, March 7, 2012

Tujuh tahun pencapaian Maritim malaysia

sumber utusan



Maritim berintegriti, negara dihormati" merupakan tema Hari Ulang Tahun Ketujuh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) tahun ini yang disambut di Pusat Latihan dan Akademi Maritim Malaysia, Gebeng, Kuantan pada 16 Februari lalu.

Bagi warga Maritim Malaysia, ia pasti mempunyai pelbagai pengertian kerana mereka menggalas tanggungjawab agensi itu untuk terus mengukuhkan iltizam dalam melaksanakan tanggungjawab dengan bersungguh-sungguh bagi memastikan perairan negara sentiasa selamat demi kesejahteraan rakyat.

Sebagai pasukan beruniform, sudah pasti masyarakat terutamanya komuniti maritim melihat Maritim Malaysia sebagai sebuah organisasi yang masih baru memandangkan ia ditubuhkan pada 15 Februari 2005.

Kini, Maritim Malaysia mengorak langkah ke arah transformasi sebagai sebuah agensi penguatkuasaan maritim tunggal.

Sehubungan itu, Ketua Pengarah Maritim Malaysia, Laksamana Maritim Datuk Mohd. Amdan Kurish berkata, tema "Maritim Berintegriti, Negara Dihormati" bertujuan meneruskan kecemerlangan Maritim Malaysia dalam menjaga keselamatan perairan negara ke arah jenayah maritim sifar dengan warganya yang berintegriti, berdisiplin, berketrampilan, berkemahiran dan berpengetahuan tinggi.

"Saya percaya agensi ini akan terus mampu memberi keyakinan kepada semua pihak bahawa keselamatan perairan negara sentiasa terjamin," katanya.

Pelbagai acara menarik diadakan sempena ulang tahun itu, antaranya majlis tahlil dan doa selamat, upacara perbarisan, pameran kerjaya, penyerahan sijil MS ISO 9001:2008 dan pelancaran buku sejarah penubuhan Maritim Malaysia.

Pameran kerjaya atau Job Fair turut diadakan oleh Jabatan Tenaga Kerja, Kementerian Sumber Manusia yang melibatkan penyertaan 20 agensi kerajaan dan swasta bermula pukul 11 pagi hingga 5 petang.

Ia juga bertujuan menarik minat golongan remaja menceburi dan menerokai pelbagai bidang kerja di dalam perkhidmatan yang ada termasuk Maritim Malaysia, selain didedahkan tentang peranan dan fungsi pasukan itu sebagai agensi tunggal dalam menguatkuasakan undang-undang maritim dan menjaga keselamatan nyawa dan harta benda di perairan negara.

pencapaian

Selain itu, sambutan hari ulang tahun tersebut juga melambangkan pencapaian yang dikecapi Maritim Malaysia yang membuktikan kredibiliti dan hala tujunya sebagai sebuah agensi yang mendukung misi dan visi kerajaan.

Menurut Mohd. Amdan, agensi itu telah mencapai beberapa pencapaian yang boleh dibanggakan iaitu pengiktirafan kerajaan terhadapnya sebagai agensi penguatkuasaan maritim tunggal pada Ogos 2011.

"Ekoran itu Maritim Malaysia telah mengambil alih aset agensi-agensi lain dan menerima tambahan sejumlah 91 buah bot dan kapal daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), mengambil alih perjawatan sebanyak 1,065 dan tawaran opsyen, lima pangkalan dan pejabat.

"Agensi turut mencatat pencapaian operasi penguatkuasaan meliputi pemeriksaan dan penahanan, jumlah kes-kes berprofil tinggi dan operasi 'carilamat.' Sejak memulakan operasinya pada 2006 sehingga Disember 2011, hasil pemeriksaan yang kerap telah menunjukkan pengurangan peratus jenayah maritim iaitu 20.20 peratus pada 2006 kepada 4.22 peratus pada tahun lalu.

"Berdasarkan rekod International Maritime Bureau (IMB), kejadian pelanunan dan rompakan yang melibatkan kapal dagang di perairan negara jelas telah menurun. Tiada kes dilaporkan berlaku pada 2009 hingga 2010, manakala pada 2011 hanya dua kes saja yang dikesan berlaku.

"Pada awal tahun ini pula, agensi berjaya menggagalkan kes-kes seperti penyeludupan imigran, penyeludupan pendatang asing tanpa asing dan penyeludupan kayu bakau,'' katanya.

Menurutnya, semua kes penyeludupan khasnya kes pemerdagangan orang, PATI, dadah, ganja, rokok, arak, pasir, kayu balak, bakau, barang kawalan dan diesel bersubsidi adalah antara sasaran Maritim Malaysia dalam memerangi satu lagi bentuk jenayah rentas sempadan.

Berdasarkan statistik tahun 2006 hingga Januari 2012 sebanyak 794 pelbagai kes penyeludupan telah dikendalikan yang turut mengecilkan jurang kerugian ekonomi di samping dapat mengekang imej negatif negara.

Dalam kes pencerobohan bot nelayan asing pula, sebanyak 517 tangkapan telah berjaya dilakukan dengan mengutip kira-kira RM236 juta hasil menerusi denda nelayan asing, pelupusan vesel, kompaun dan lelongan ikan pada 2007 hingga 2011.

Penguatkuasaan yang berkesan itu turut mempengaruhi peningkatan statistik pendaratan hasil laut iaitu RM4.02 bilion setahun kepada RM6.32 bilion setahun pada 2009.

Selain itu, salah satu tugas teras agensi itu ialah memberi bantuan kecemasan di laut. Agensi tersebut telah mengambil alih tugas daripada Jabatan Laut sebagai Penyelaras Operasi Mencari dan Menyelamat Maritim Kebangsaan pada Jun 2006.

Statistik Januari 2006 hingga Disember 2011 menunjukkan jumlah mangsa diselamatkan ialah 2,182 (79 peratus) daripada jumlah keseluruhan mangsa iaitu 2,747 orang. Manakala, nilai harta benda yang diselamatkan ialah RM274 juta bersamaan 89 peratus.

Bukan itu sahaja, penyelarasan talian 999 kepada Maritim Malaysia telah mula dilaksanakan dan ia akan mempercepatkan maklumat atau aduan dilaporkan ke pangkalan-pangkalannya yang ada di seluruh negara.

Aset Maritim Malaysia telah dapat digerakkan ke lokasi kejadian dengan lebih pantas sama ada untuk mencegah atau membanteras aktiviti yang menyalahi undang-undang ataupun memberi bantuan kecemasan kepada mangsa di laut dengan adanya talian itu.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini