About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, December 8, 2011

Tiada Perolehan Baru Aset Utama ATM Di Meterai

Oleh Hamzah hd.


Langkawi 8 Dis- Pertayaan yang sering ditanyakan oleh peminat-peminat pertahanan negara menjelang LIMA’11 yang lalu ialah apa aset-aset yang bakal diumum oleh kerajaan untuk pertahanan darat , laut dan udara bagi memenuhi keperluan semasa ATM samada penambahan atau pun penggantian.

Kini semua persoalan terjawab dengan menyaksikan sejumlah 24 perjanjian dan pemberian kontrak telah ditandatangani. Menteri Pertahanan Dato Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dalam sidang media besempena dengan Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (Mou) dan Kontrak semasa LIMA berkata, sebahagian besar perjanjian dan kontrak itu merupakan suatu kontrak penyelengaraan kepada aset-aset sedia ada. Lima puluh peratus daripadanya adalah pembelian aset-aset sebagaimana yang telah diputuskan dalam bajet 2011 dan juga Rancangan Malaysia ke 10(RMK 10).

Perincian dalam kontrak ini adalah untuk Tentera Darat, Laut dan Udara serta offset bernilai RM 650 juta. Mou dengan MIMOS serta agensi-agensi luar atau kompeni dengan kompeni bernilai RM 420 juta. LOA atau surat tawaran bernilai RM 324 juta. LOI untuk Tentera Darat, Laut dan Udara bernilai RM 410 juta dan nilai keseluruhan bernilai RM 1.8 bilion.

Ertinya LIMA’11 tidak banyak memberi penekanan kepada nilai kontrak tetapi lebih kepada kerjasama pintar antara syarikat-syarikat prinsipal dengan syarikat-syarikat tempatan dan juga mengeksplorasikan potensi untuk menjalinkan kerjasama dalam industri pertahanan dalam tempoh 5 hingga 10 tahun akan datang.

Ini merupakan pendekatan baharu terutamanya dalam merealisasikan dasar yang ditentukan oleh Majlis Aeroangkasa yang dipengerusikan oleh YAB Perdana Menterikerana dalam bidang Maintainance, Repair dan Ovehaull (MRO)sahaja terdapat kontrak yang telah ditandatangani dan mendapat pertukaran wang asing bernilai USD 1.9b manakala dalam bidang maritim telah memperolihi pertukaran wang asing sebanyak USD 2.3b.

Dalam tempoh 20 tahun sejak LIMA’91, industri pertahanan, keselamatan dan penguatkuasaan telah mula menjana pendapatan negara dalam jumlah yang agak tinggi. Tambah beliau, bahawa negara akan mengkoordinasikan pemasaran perkhidmatan dari syarikat-syarikat industri di Malaysia untuk pasaran antarabangsa melalui sebuah special purpose vehicle (SPV) yang bakal dibentuk sesuai dengan keputusan yang telah dibuat di dalam Majlis Industri Pertahanan dan Keselamatan yang telah diadakan 2 bulan lalu.

Apa yang menarik, transaksi yang dibuat adalah tidak menggunakan modal kerajaan sebaliknya pemacu-pemacu industri yang akan meletakkan modal dan syarikat-syarikat yang terbabit adalah syarikat holding yang dipunyai oleh ahli-ahli dalam Majlis Industri pertahanan, keselamatan dan penguatkuasaan. Paling lewat syarikat pemasaran akan ini dapat dilancarkan untuk memasarkan produk-produk seperti yang dinyatakan pada bulan Febuari akan datang.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini