About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, August 20, 2011

PEMINDAHAN JACKSTAY –TRADISI TENTERA LAUT

Oleh Hamzah hd.

Pengaplikasian helikopter sebagai organik di atas kapal-kapal Tentera Laut seluruh dunia sudah menjadi satu trend terkini yang mampu memberi kelebihan dan kemudahan di dalam melaksanakan apa jua operasi yang ingin dijalankan termasuk Replenishment At Sea (RAS) namun masih terbatas untuk pemindahan bahanapi dan air dari tangkai ke tangki.

Namun dalam zaman serba canggih dan mobiliti serba pantas ini, kebanyakan Tentera Laut umumnya masih mengekal dan mengamalkan evolusi RAS ini sebagai suatu aktiviti tradisi yang mampu menjadi terapi kepada semangat berpasukan dan setiakawan walaupun matlamat sebahagiannya mampu dilakukan oleh helikopter dengan lebih pantas.

Terminologi Replenishment At Sea bermaksud pengisian semula atau ulang bekal samada anggota kapal, senjata api, keperluan makanan, logistik, bahanapi dan juga air dari satu kapal kepada kapal yang lain takkala kedua-duanya sedang bergerak di laut lepas.

Kebiasaan bagi sesebuah armada yang mengoperasikan angkatan lautnya untuk sesuatu jangkamasa yang panjang jauh dari pangkalan akan diberi ulang bekal terutamanya dari kapal-kapal besar kepada kapal-kapal yang lebih kecil.

Piawaian yang dikeluarkan oleh negara-negara North Atlantic Treaty Organization
(NATO) dalam evolusi RAS menjadikan pemindahan/ulang bekal peralatan dan lain-lain menjadi lebih cepat dan berkesan yang kadang kala proses ini menjadi lebih cepat jika dibandingkan dengan pemindahan di dermaga Pelabuhan kerana ovolusi ini dilakukan semasa perjalanan dengan kelajuan yang sesuai.

Malah ianya mungkin lebih menjimatkan jika dibandingkan dengan penggunaan pesawat helikopter.

RAS mesti dicapai atau disempurnakan dengan seberapa cepat yang boleh kerana kedua-dua kapal yang terlibat terhad dalam pergerakan dan mudah diserang. Namun begitu faktor keselamatan kapal dan anggota masih diberi perhatian dan keutamaan secara konsisten.

Walaubagaiamana pun kelajuan yang digunakan dalam evolusi ini bergantung kepada pengalaman pengendali kapal di samping keberkesanan peralatan kerja yang digunakan. Oleh kerana evolusi ini terdedah kepada risiko yang agak tinggi, ‘Petugas-petugas Khas Laut (SSD)’ dipanggil yang mana anggota-anggota penting dan anggota Damage Control and Fire Fighting (DCFF) dikehendaki merapat dan bersedia menghadapi segala kemungkinan jika sesuatu yang buruk berlaku.

Kaedah pemindahan di buritan (astern method) untuk cecair seperti air dan bahanapi manakala kaedah pemindahan untuk kategori pepejal/manusia biasanya secara sisi/lambong (beam method). Komunikasi yang digunakan semasa evolusi RAS ini biasanya melalui radio telekomunikasi, telefon, pembesar suara dan bendera tangan (semaphore).

Ketetapan haluan dan kelajuan dipandu oleh Kapal Pembekal dan penjagaan jarak yang betul dan konsisten oleh Kapal Penerima adalah sangat penting di dalam kelicinan perjalanan evolusi.

Dalam pemindahan sisi, jarak di antara kedua-dua kapal ditanda dengan Distance Line sepanjang 45 fathoms (ela) tali yang besaiz 1 inci setengah. Penandaan Distance Line dibuat dengan kepingan kanvas samada dalam bentuk segiempat atau segitiga yang diwarnakan dengan warna hitam, merah, kuning, biru dan hijau yang mewakili angka-angka jarak tertentu yang dilabelkan dalam jarak 20 kaki di antara satu dengan yang lain.

Hujung Distance Line yang bertanda zero (0) akan diikat secara tetap di guardrail Kapal Penerima di suatu posisi yang mudah dilihat oleh pengendali kapal dari Anjungan dan penetapan jarak yang dikira selamat dikawal tegang oleh Kapal Pembekal.
Jika evolusi dilakukan di sebelah malam, Distance Line akan diganti dengan lampu-lampu berwarna dengan kaedah penandaan yang serupa. Kedua-dua buah kapal pembekal dan penerima juga akan menanda di mana di bahagian kapal masing-masing yang akan dijadikan posisi evolusi ini dijalankan dengan menanda huruf ‘P’ pada bendera empatsegi berwarna hijau bagi pemindahan kategori pepejal.

Perlaksanaan Pemindahan Light Jackstay

Pemindahan Light Jackstay adalah digunakan untuk memindahkan personel, barang-barang setor dan lain-lain yang beratnya tidak melebihi 500 paun. Anggota yang terlibat untuk menegangkan Jackstay line (tali manila/nylon 24mm) di Kapal Pembekal adalah sekurang kurangnya 20 orang manakala jumlah anggota penarik Traveller Block (beban) yang disambung dengan Outhaul di Kapal Penerima dan Inhaul di Kapal Pembekal adalah bergantung kepada kesesuaian.


Persediaan peralatan akan dikendalikan anggota-anggota kapal dari Cawangan Kelasi yang menjadi pemain utama dalam evolusi ini manakala lain-lain anggota Cawangan Teknikal dan Bantuan menjadi anggota pembantu.

Bagi kapal yang mempunyai persamaan fasilitas, Kapal Pembekal akan menyediakan tali-temali dan peralatan yang diperlukan untuk pemindahan seperti Inhaul/Outhaul lines, Distance Line, Kabel Telefon (jika ada), Messenger Line dan Jackstay Line. Perlaksanaan evolusi Pemindahan Jackstay ini dibahagi kepada dua fasa iaitu persiapan dan perlaksanaan.

Fasa persiapan biasanya diberi masa lebih kurang 30 minit untuk partisipasi menyediakan dan menentukan keadaan peralatan yang akan digunakan berada dalam keadaan baik dan sedia untuk digunakan. Fasa perlaksanaan evolusi adalah bila mana kapal yang ditugaskan sebagai Kapal Pembekal Peralatan mula mengambil tempat dengan membuat pendekatan ke sebelah kiri atau kanan Kapal Penerima.

Bila Kapal Pembekal selesa dengan pendekatan pada jarak yang sesuai di sisi/lambong kiri/kanan Kapal Penerima, pegawai yang bertanggungjawab akan membunyikan wisel memaklumkan mereka sudah bersedia untuk menembak atau menerima gun line (special nylon) yang sejurus selepas itu ditembak melepasi posisi pemindahan yang dikhaskan dengan menggunakan Self-Loading Rifle (SLR) atau terkini menggunakan Pneumatic Line Thrower yang boleh menjangkau sehingga jarak 230 meter.


Di Kapal Pembekal, Messenger Line diikat dengan Gun Line dan ditarik pantas oleh partisipasi di Kapal Penerima. Pada Messenger Line juga diikat dengan Distance Line, Outhaul Line, Kabel Telefon (jika ada), Jackstay Line dan ditarik bersama dan Grommet Strop di hujung Jackstay Line di matikan di Slip High Point setiba di Kapal Penerima.

Setelah proses pemasangan peralatan selesai, ujian ketahanan Tali Jackstay dilakukan dengan membuat penghantaran pergi/balik pemberat yang beratnya lebih kurang 500 paun oleh kapal pembekal.

Setelah berpuas hati dengan kekuatan/ketahanan Tali Jackstay dan kefungsian makanikal Traveller Block barulah proses pemindahan sebenar barang-barang atau personel dilakukan sehingga selesai. Untuk menentukan pergerakan Traveller Block bergerak lebih lancar, ketegangan Tali Jackstay harus ditarik setegang mungkin yang semestinya penarik Tali Jackstay memain peranan untuk menentukannya.

Semua prosedur penghantaran peralatan oleh Kapal Pembekal kepada Kapal Penerima harus mematuhi prosedur atau protokol Ilmu Kelautan dan pemulangan peralatan setelah selesai evolusi dibuat secara reverse sequence.

Dalam keadaan kecemasan, dilakukan dengan cara memotong Tali Jakcstay dengan seberapa segera untuk memberi ruang kepada kapal melakukan manuvra tanpa halangan namun jika keadaan masih mengizinkan seboleh-bolehnya pelepasan dan memulangkan semula perkakas melalui kaedah biasa namun harus dilakukan dengan lebih pantas dan selamat kerana pelepasan dengan memotong tali menyebabkan kerosakan dan memerlukan masa untuk membaiki malah mungkin melibatkan wang untuk penggantian.

Pada suatu ketika dahulu, TLDM pernah menjadikan evolusi Pemindahan Jackstay Ringan ini suatu acara pertandingan Formasi di daratan dengan mengekalkan peralatan dan kaedah perlaksanaan yang sama seperti dilakukan di laut. Beban yang dipindahkan adalah sebuah gun salute (Meriam Istiadat) yang mana meriam tersebut di uji dengan menembak 3 das.

Kumpulan yang berjaya menyiapkan evolusi dalam masa yang terpantas dan berjaya melakukan pemindahan dengan selamat beserta sukses dalam ujian penembakan meriam istiadat sebanyak 3 das dan mengekalkan garis panduan atau piawaian Ilmu Kelautan akan dinilai sebagai pemenang. Sayangnya acara ini tidak lagi diteruskan atas alasan TLDM saja yang tahu. PERAJURIT

1 comment:

wifenavy said...

saya pernah lalui latihan ni dulu.. walaupun hanya anggota palapes..

Tinggalkan pesanan anda di sini