About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, July 6, 2011

6 RAMD Dapat Kem Baharu

Oleh hamzah hd.




“Beta merasa bangga dengan pencapaian yang telah ditunjukkan oleh warga tentera khasnya Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) di dalam keupayaan dan kesungguhan mereka menjalankan tugas untuk mempertahankan negara dan berdoa warga tentera darat (TD) akan terus berusaha dengan gigih untuk memantapkan sistem pertahanan demi menjamin kesejahteraan, keselamatan dan kedaulatan negara”. Demikian ekspresi Ke bawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Al Sultan Almu’tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu’adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah Tuanku Sultan Kedah yang juga merupakan Kolonel Yang Dipertua RAMD dalam titah Perasmian Kem Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah pada 29 Mac 2011.

Keberangkatan tiba KDYMM Tuanku telah disambut oleh Panglima Tentera Darat, Jen Dato’Sri Zulkifeli Mohd Zin dan menerima tabik Hormat Diraja dari Kawalan Kehormatan Batalion Ke-6 RAMD. Seterusnya menandatangani Plat Perasmian yang dipersembah menghadap pentas Diraja secara taktikal dengan kenderaan URO VAMTAC diiringi anggota-anggota tempur berjalan kaki, penembak tepat, bermotosikal Honda CR250R, dan kenderaan CONDOR dengan gimik pertempuran dalam suasana hujan lebat dan berjaya mengatasi halangan untuk mencapai kejayaan mutlak.

Elemen-elemen terlibat juga mempamirkan komitmen dan kombinasi padu satu pasukan lengkap oleh Batalion Infantri Standard (BIS) 6 RAMD dengan Unit-unit Bantuan. Selain itu baginda turut mencemar duli melawat galeri dan kawasan kem manakala aturcara berasingan telah diaturkan kepada KDYMM Sultanah di Rumah BAKAT.
Turut hadir, Kerabat-kerabat Diraja negeri Kedah, Menteri Besar, YAB Dato’Seri Azizan Abdul Razak, Pegawai-pegawai Kanan Kerajaan Negeri, Panglima Medan TD, Lt Jen Dato’Seri Panglima Ahmad Hasbullah Mohd Nawawi, Panglima 2 Divisyen dan Panglima-panglima formasi naungan 2 Divisyen.

Sejarah Asal

Dalam program pembangunan tentera (army care), TD telah mensasarkan untuk merobohkan kem-kem lama miliknya bagi membina kem-kem baru dalam usaha untuk menyediakan infrastruktur dan prasarana lengkap, selesa dan kondusif kepada warga TD. Pembinaan sebuah kem BIS melibatkan bangunan teknikal seperti stor peluru, senjata dan kediaman anggota sahaja akan menelan belanja antara RM90 juta hingga RM110 juta.
Kem Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah yang bernilai 92 juta yang telah siap sepenuhnya pada 4 Mac 2010 di atas sebidang tanah yang berkeluasan 79,069 hektar menjadi model kepada rancangan pembinaan kem-kem tentera yang lain di bawah program yang serupa.

Nama asal penempatan ini adalah Kem Tanah Merah yang merupakan tapak penempatan Rumah Keluarga ATM yang didiami pegawai-pegawai dari Pasukan Infantri dan pegawai-pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang berpangkalan di sekitar kawasan Kepala Batas dan Bukit Pinang. Kem ini juga pernah dijadikan penempatan sementara Pegawai Kadet TUDM semasa proses penaiktarafan Kolej Tentera Udara (KTU) sedang dilaksanakan.

6 RAMD pada ketika itu berpangkalan di Kem Bukit Pinang, Kepala Batas Kedah dengan Leftenan Kolonel Isa bin Daud sebagai Pegawai Memerintah telah diberi kepercayaan sebagai pasukan pertama menjadi penghuni kem ini yang mula mengambil alih pada 15 Mac 2010 dengan nama Kem BIS Tok Jalai.

Kompleks kem ini mengandungi pejabat-pejabat pentadbiran dan teknikal yang lengkap untuk sebuah BIS. Selain dari itu kompleks ini juga menyediakan kemudahan 4 buah blok penginapan untuk anggota-anggota bujang di mana setiap satunya berupaya menampung 152 orang anggota tentera. Fasilitas lain yang turut disediakan adalah lapang sasar 25 meter, sirkit merentas halangan, pavilion, menara abseiling, padang kawad dan gelanggang sukan.

Penukaran nama kepada Kem Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah merupakan idea yang tepat dan disokong oleh banyak pihak terutamanya oleh warga pasukan ini dalam menzahirkan ucapan penghargaan dan penghormatan tertinggi bukan sahaja mengambil nama bersempena dengan nama sultan yang memegang tahta negeri Kedah Darul Aman malah komitmen baginda sebagai Kolonel Yang Dipertua RAMD amat signifikan sekali. Kem ini merupakan legasi ke 3 penggunaan nama sultan bagi TD selepas Kem Syed Sirajuddin di Gemas Negeri Sembilan dan Kem Sri Iskandar di Mersing Johor Darul Takzim. PERAJURIT

2 comments:

Azmi Cater said...

tahniah buat CO dan warga 6 RAMD.Moga bersukur banyak dengan segala kemudahan tidak macam kami otai-otai 6 melayu,duduk di kem-kem tinggalan penjajah (Kem Taiping/Kem Kukusan/dan Kem tok jalai)hangpa dapat koyak plastik pun kem.so kena sayang kat keja hangpa.Gaji pun dah bagus banyak,dulu gaji ciput ja,Keja 13 tahun (berhenti)gaji pokok RM917 je (Lkpl)Ops dalam hutan,heli jatuh atau kabus tebal,pakat kebulur rokok la.(Bentayan 6melayu)

Anonymous said...

kem baru,besar tp anggota x mencukupi.sentiasa je bz dgn kerja2.x ada masa dgn ank bini.x mcm kem lain.

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini