About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, June 23, 2010

ISTIADAT PERBARISAN HARI TLDM KE 76

Sumber Majalah Perajurit Jun 2010
Oleh Hamzah Haji Dollah

Setiap tanggal 27 April setiap tahun, sebagai menyempurnakan amalan tradisi, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) seperti biasa telah melaksanakan satu Perbarisan Istiadat sempena menyambut hari ulangtahun TLDM ke 76 bertempat di Padang Kawad KD PELANDOK dalam suasana cuaca buruk.


Perbarisan kali ini telah melibatkan perarakan 4 panji-panji yang telah dianugerahkan kepada KD PELANDOK, KD MALAYA, KD PANGLIMA HITAM dan KD RAJAWALI. Perbarisan diketuai oleh Komander Mohamad Norizal bin Fahruddin TLDM dengan dibantu oleh Leftenan Komander Wong Hon Luen TLDM dan PW1 KOM Sapiah binti Pilus.

Sebanyak 7 kontijen terlibat termasuk 1 kontijen wanita yang terdiri dari 86 orang pegawai dan 528 anggota lain-lain pangkat (LLP) dengan diiringi oleh Pancaragam Pusat TLDM.

Tema sambutan pada kali ini adalah “Warga Didahulukan, Kesiagaan Diutamakan”. Bertepatan dengan tema, istiadat pada kali ini telah menzahirkan penghargaan TLDM kepada beberapa organisasi dan warganya yang telah berjaya mencapai tahap kecemerlangan dalam beberapa kategori seperti berikut:

Anugerah khas kepada individu pegawai dan anggota LLP yang telah menyumbang bakti dan mengharumkan nama TLDM di peringkat Negara. Pegawai dan anggota yang telah dipilih untuk menerima anugerah ini ialah:

Panglima Pendidikan dan Latihan, Laksamana Muda (Laksda) Dato’ Musa bin Omar. Di sepanjang perkhidmatan, beliau telah diberi kepercayaan untuk memegang beberapa jawatan penting sebagai staf dan Pegawai Memerintah di kapal-kapal dan unit-unit Pangkalan TLDM. Mewakili TLDM, ATM dan Negara dalam sukan menembak dan kemuncak kegemilangan beliau ialah telah dipilih menjadi Pengurus Pasukan Menembak Malaysia pada Kejohanan Sukan Komanwel 1998 di Langkawi, South East Asia Shooting Association (SEASA) 2007 di Kuala Lumpur dan Sukan Sea 2009 di Laos.

822349 BINTARA MUDA PAP (PKL) Khalel bin Abdullah. Aktif dan mewakili TLDM, ATM dan Negara dalam sukan menembak di kejohanan dalam dan luar negara. Kemuncak kegemilangan beliau apabila dipilih sebagai Olahragawan ATM 2008 dan memenangi beberapa Pingat Emas dalam sukan ini sekali gus telah mengharumkan nama TLDM ke Peringkat Antarabangsa.

5500748 LASKAR KANAN KOM Hasbudiana binti Burhanuddin. Aktif dan mewakili TLDM, ATM dan Negara dalam Sukan Memanah.

825743 LASKAR KELAS 1 TNL Mohad Suhaimi bin Mat Hesa. Aktif dan mewakili TLDM, ATM dan Negara dalam Sukan Memanah.

Anugerah Inovasi Panglima Tentera Laut telah dimenangi oleh KD MALAYA dengan projek inovasinya iaitu “Emergency Water Supply Point” yang bertindak membekalkan air ke Blok Kelas F, Blok G dan Blok A ketika gangguan bekalan air berlaku.

Anugerah Piala Agong 2009/2010 dimenangi oleh KD LEKIR. Piala ini dianugerahkan oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong kepada kapal TLDM yang mencapai tahap operasi tertinggi mulai Mac 2009 hingga Feb 2010. KD LEKIR telah mencapai tahap operasi tertinggi sebanyak 2061.7 jam di laut.

Piala Gonzales dianugerahkan oleh Mantan Panglima Angkatan Tentera Malaysia (PAT) Jeneral Tan Seri Mohd Ghazali bin Mohd Seth kepada kapal TLDM yang memperolehi markah tertinggi di dalam Pemeriksaan Tahunan mulai Mac 2009 hingga Feb 2010.

Piala ini dimenangi oleh KD LAKSAMANA TAN PUSMAH dengan memperolehi 71.5 markah.
KD PERDANA telah memenangi Piala SAAB yang dianugerahkan kepada kapal yang mencapai tahap operasi tertinggi di dalam sistem persenjataan dan kawalan mulai Mac 2009 hingga Feb 2010.

Anugerah Bintara dan Laskar terbaik telah dianugerahkan kepada Bintara dan Laskar kanan ke bawah berdasarkan beberapa penilaian seperti ketrampilan, kepimpinan, prestasi kerjaya, penglibatan dalam sukan dan sosial. Anggota yang terpilih ialah:

817080 BINTARA KANAN BDI Mohd Syafie bin Mahmood. Beliau mula berkhidmat pada 8 Jul 1990 dan diserapkan ke kepakaran Bendari. Mewakili ATM dalam sukan Badminton sejak 1993. Banyak menghadiri kursus-kursus anjuran TLDM dan agensi luar hingga memperolehi sijil MLVK tahap 3. Memiliki Sijil Kejurulatihan Badminton Tahap 3 dan Sains Sukan Tahap 1.

829916 LASKAR KANAN TME(P) Salrizam bin Hassan. Berasal dari Kelantan, bergiat aktif dan mewakili TLDM dalam sukan Bola Keranjang. Merupakan anggota TLDM pertama yang menerima anugerah IMMERES dari Royal Institution of Naval Architecture.

Peyampaian anugerah dan cenderamata telah disempurnakan oleh Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz bin Jaafar. Turut hadir dalam istiadat tersebut ialah Panglima Armada, Dato’ Seri Panglima Ahmad Kamarulzaman bin Ahmad Badarudin, Panglima-panglima Formasi dan Pegawai-pegawai Kanan TLDM.

Sempena ulangtahun TLDM ini juga pelbagai program telah diatur bagi menyemarakkan sambutan yang di antaranya ialahPameran Maritim dan Pertunjukan Seni di Bandar Tentera Laut, Program Jiwa Murni, Program Gotong Royong, Derma Darah, Pelancaran Buku-buku TLDM, Resepsi Kapal dan Pelayaran TLDM Bersama Media. PERAJURIT

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini