About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, January 19, 2010

Uji daya tahan komando

Sumber: Utusan
Rencana dan gambar oleh AMIR SARIFUDIN
amir.mansor@utusan.com.my

ELIT - satu gelaran penting yang terus dipertahankan oleh pasukan ini sejak kewujudannya di bawah payung Polis Diraja Malaysia (PDRM). Untuk itu, ia bukanlah satu tugas dan tanggungjawab mudah bagi pasukan ini mempertahankan gelaran tersebut.

Gelaran elit tersebut boleh 'hilang' bila-bila masa jika pasukan berkenaan gagal melaksanakan misinya sebagai unit komando.

Ia memerlukan komitmen bersungguh-sungguh daripada semua staf yang menganggotai pasukan ini.

Gelaran elit ini hanya mampu dipertahankan selagi pasukan berkenaan terus cemerlang berdasarkan rekod serta kejayaan yang dicapai.

Inilah sedang dilakukan oleh 69 Komando atau lebih dikenali VAT 69 yang sentiasa menjadi kebanggaan PDRM dan negara.

Pasukan elit ini secara langsung harus membuktikan kewibawaan dan kemampuannya bukan sahaja kepada PDRM, malah kepada rakyat dan negara.

Pastinya rakyat menaruh harapan tinggi kepada VAT 69 untuk menjaga keamanan dan keselamatan negara dalam mempertahankan kedaulatan yang wujud sejak sekian lama.

Oleh itu, VAT 69 dilihat perlu sentiasa ke hadapan supaya tidak ke belakang berbanding kemampuan penjenayah atau mana-mana pihak tidak bertanggungjawab.

Perkembangan dan trend jenayah terkini mendedahkan bahawa penjenayah memiliki pelbagai kemahiran untuk melakukan sabotaj.

Untuk itu, VAT 69 perlu lebih selangkah ke hadapan bagi menangani apa jua teknik dan taktik dimiliki penjenayah.

Sebagai unit komando, pasukan ini perlu mempunyai kelebihan yang tidak boleh atau mampu dimiliki oleh mana-mana penjenayah.

Kelebihan ini bukan sahaja dari segi taktik, teknik dan kemahiran, malah peralatan.

Jika VAT 69 gagal berbuat demikian atau memiliki walaupun sedikit kekurangan termasuk dari segi peralatan canggih, pastinya keamanan dan ketenteraman awam yang diharapkan rakyat, akan tergugat.

Ini akan membawa kepada tergugatnya kedaulatan negara.

Sehubungan itu, VAT 69 harus berada dalam kesiapsiagaan dan boleh digerakkan pada bila-bila masa dan di mana sahaja tanpa mengira batasan tempat atau waktu.

Kepantasan berbuat demikian juga akan menentukan ketepatan dalam membuat keputusan dan tindakan.

Untuk berada pada kesiapsiagaan maksimum, pasukan ini perlu dilengkapi dengan kemahiran tanpa had.

Ia bukan sahaja melibatkan kemahiran sebagai pasukan komando, malah perkara-perkara yang melibatkan aset.

Oleh itu, VAT 69 perlu sentiasa berubah dan tidak statik dengan apa yang telah dimiliki selama ini.

Pada masa sama, tidak rugi jika bajet besar diperuntukkan kepada VAT 69 untuk memiliki kemahiran dan aset canggih kerana keuntungan dan faedahnya akan berbalik semula kepada rakyat dan negara.

Apa sahaja yang dilaburkan untuk perkembangan, pembangunan dan kemajuan VAT 69, pastinya akan memberi pulangan lebih baik kepada keamanan negara.

Aset canggih dan kemahiran yang dimiliki boleh digunakan untuk menjaga keamanan serta menangkis sebarang pencerobohan terhadap kedaulatan negara.

Keadaan ini juga boleh membawa kepada kehidupan harmoni dan kesejahteraan rakyat.

bersemangat

Namun, moral setiap anggota VAT 69 juga perlu berada pada tahap tinggi supaya mereka ini benar-benar bersemangat untuk menjalankan tanggungjawab.

Organisasi seperti PDRM dilihat sentiasa menjaga kebajikan anggota-anggota VAT 69 dan anggota polis dari jabatan-jabatan atau unit-unit lain.

Sementara itu, dengan memiliki aset canggih tidak akan memberi kesan positif jika ia gagal digunakan sebaik mungkin oleh anggota VAT 69.

Untuk itu, latihan berterusan bagi memahirkan lagi setiap anggota VAT 69 harus dilakukan tanpa mengenal erti penat.

Kemahiran itu sendiri tidak boleh statik dan seharusnya berubah mengikut perkembangan teknologi semasa.

Semua ini dipraktikkan oleh VAT 69 berdasarkan kekerapan latihan yang dijalani.

Baru-baru ini, VAT 69 meneruskan agenda pasukan untuk meningkatkan kemahiran setiap anggotanya melalui latihan.

Pasukan itu telah mengadakan latihan selam di sekitar Pulau Mabul dan Sipadan, Sabah.

Sebelum ini, terdapat antara orang awam termasuk pelancong asing begitu tertanya-tanya mengenai tahap keselamatan di Sabah terutama Sipadan dan beberapa pulau sekitarnya.

Kejadian jenayah laut melibatkan warga asing satu ketika dulu secara tidak langsung menimbulkan pertanyaan mengenai keselamatan di perairan Sabah.

Namun, kehadiran VAT 69 itu telah membuktikan bahawa keamanan dan keselamatan di Sipadan dan lain-lain pulau adalah selamat dan sentiasa dikawal rapi.

Ini telah meningkatkan keyakinan pelancong tempatan dan asing serta pengusaha-pengusaha resort serta calet terhadap tahap keselamatan di Sabah berikutan kehadiran VAT 69.

Ia juga memperlihatkan PDRM dan VAT 69 sentiasa dalam keadaan siap siaga untuk bertindak dan menangani apa jua keadaan jika berlaku sesuatu kejadian tidak diingini.

Malah, kehadiran VAT 69 dalam latihan selam baru-baru ini berjaya mempamerkan kehadiran bersungguh-sungguh pasukan keselamatan di Sabah untuk menegakkan ketenteraman awam.

Latihan selam oleh VAT 69 itu tertumpu kepada penggunaan peralatan Full Range Oxygen Gas System (FROGS). Ia merupakan aset terkini dimiliki oleh VAT 69.

Pemilikan FROGS bukan sahaja menjadi kebanggaan PDRM malah negara, memandangkan aset canggih tersebut dianggap peralatan terkini yang sering digunakan oleh pasukan komando negara asing.

FROGS dianggap antara peralatan selam taktikal dan banyak digunakan oleh pasukan komando negara-negara maju. Peralatan selam itu memerlukan kemahiran dan pengetahuan tinggi kerana ia membabitkan pengetahuan teknikal.

FROGS berlainan sekali dengan peralatan selam biasa yang menggunakan udara mampat.

Manakala FROGS menggunakan oksigen sepenuhnya.

Sehubungan itu, penggunaan peralatan FROGS perlulah dilakukan secara teliti dan lebih berhati-hati kerana kegagalan berbuat demikian memungkinkan oksigen yang diguna bertukar menjadi racun.

Keadaan ini boleh berlaku jika penyelam terbabit menyelam pada kedalaman yang melebihi had ditetapkan.

Penggunaan FROGS lebih kepada operasi ala komando pada tahap kedalaman tertentu.

Apa yang istimewanya ialah FROGS tidak mengeluarkan buih-buih udara ketika berada di dalam air seperti peralatan selam biasa.

Jika peralatan biasa, kita dapat mengesan kedudukan seseorang penyelam itu dari permukaan air berdasarkan kesan-kesan buih.

Namun, pergerakan penyelam yang menggunakan FROGS tidak dapat dikesan dari permukaan air mahupun ketika berada di dasar laut.

Peralatan canggih yang tidak mengeluarkan buih ini sama seperti spesies laut seperti ikan dan sebagainya yang tidak mengeluarkan buih walaupun sedikit.

Ekoran keadaan itu, ia akan memudahkan tugasan seperti operasi dan pengintipan.

Namun, perlulah diingatkan bahawa penggunaan FROGS memerlukan kemahiran dan pengetahuan yang tinggi.

Anggota-anggota VAT 69 dilihat sanggup mengambil risiko dan menyambut cabaran untuk mempelajari dan menjalani latihan menggunakan FROGS.

Tanpa kemahiran, ia boleh mendatangkan risiko kepada penyelam apabila oksigen tadi bertukar menjadi racun dan masuk ke dalam badan dan saluran darah.

Sehubungan itu, bagi VAT 69 sebaik sahaja memperoleh peralatan FROGS, anggota-anggotanya telah memulakan latihan berterusan dalam beberapa keadaan.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini