About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, September 3, 2009

Kapal selam Malaysia tiba di Pelabuhan Klang


Sumber: Kosmo Online

SEREMBAN - Pemilikan dua kapal selam oleh Malaysia tidak akan mencetuskan perlumbaan kapal selam di rantau ini memandangkan negara-negara jiran sudahpun memilikinya, kata seorang penganalisis pertahanan.

Katanya, hasrat Malaysia untuk membeli kapal selam sudahpun dirancangkan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sejak dari awal tahun 80-an lagi tetapi terhalang disebabkan kekangan kewangan.

Indonesia sudah mempunyai kapal selam sejak 1960-an, Singapura kini sudah ada empat buah dan Vietnam telah memesan enam kapal selam jenis Kilo, kata penganalisis itu kepada Bernama semalam.

"Malaysia cuma mengikut keperluan semasa," katanya merujuk kepada kapal selam pertama Malaysia KD Tunku Abdul Rahman yang dijangka tiba di jeti Pulau Indah, Pelabuhan Klang, pagi esok (hari ini).

Menurut penganalisis itu, tanpa kapal selam dalam perkhidmatannya, tentera laut negara tidak akan dapat mempelajari taktik memerangi kapal selam musuh.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini