About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, May 23, 2009

Aset TLDM lebih 25 tahun dinaik taraf

Sumber: utusan online

LUMUT 22 Mei - Semua aset Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) berusia melebihi 25 tahun akan dinaik taraf bagi memastikan penggunaannya bersesuaian dengan perubahan teknologi semasa.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, lawatan pertamanya ke Pangkalan TLDM Lumut di sini hari ini mendapati terdapat beberapa aset milik TLDM seperti kapal, peralatan komunikasi dan persenjataan telah berusia melebihi 25 tahun.
Beliau berkata, kesemua aset lama itu sudah tidak sesuai digunakan dalam zaman teknologi yang semakin canggih.

''Terdapat aset-aset TLDM berusia melebihi 25 tahun dan ada telah berusia 32 tahun yang pada hemat saya ia sudah tidak sesuai digunakan dengan iklim dan peredaran teknologi semasa.
''Semua aset ini harus dinaik taraf walaupun ia tidak diganti disebabkan keadaan ekonomi negara ketika ini tidak menggalakkan pembelian aset baru.

''Kami merancang menggunakan beberapa pendekatan agar proses menaik taraf aset-aset ini tidak dibuat melalui pembelian dan hanya membabitkan sedikit wang peruntukan," katanya kepada pemberita ketika ditemui semasa mengadakan lawatan ke Pangkalan TLDM Lumut di sini hari ini.

Turut hadir Timbalannya, Datuk Dr. Abdul Latif Ahmad; Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Abu Bakar Abdullah; Panglima Tentera Laut, Datuk Seri Abdul Aziz Jaafar dan Timbalannya, Laksamana Madya Datuk Wira Mohammed Noordin Ali serta Panglima Armada, Laksamana Madya Datuk Ahmad Kamrulzaman Ahmad Badaruddin.

Menurut Ahmad Zahid, bagi memastikan usaha menaik taraf aset-aset itu tidak membebankan kerajaan, kementeriannya akan mencadangkan supaya sistem pembayaran dibuat mengikut sukuk atau bon Islam.

Dalam pada itu, beliau yakin tahap kekuatan TLDM dalam mempertahankan maritim negara dapat diperkukuhkan dengan adanya kapal selam pertama negara yang bakal diterima pada akhir Ogos dan Oktober nanti.

''Dengan adanya kapal selam ini, TLDM dapat melaksanakan tugas mengawal perairan dan kawasan zon ekonomi di bawah 600,000 kilometer persegi dengan berkesan meliputi perairan negara," katanya.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini