About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, February 28, 2009

Tambah baik integriti anggota Tentera Darat

Sumber: Utusan online
Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
syahrir.bakar@utusan.com.my

ESOK, Tentera Darat Malaysia (TD) menyambut ulang tahun ke-76. Sebagai ketumbukan paling senior dalam ketiga-tiga cabang perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), TD telah terlibat dalam pelbagai peristiwa penting dan bersejarah negara.

Pengalaman-pengalaman inilah seharusnya menjadi pemangkin ke arah kelasakan, ketahanan dan maruah ketumbukan itu, selari dengan peranan utamanya bagi mengawal keselamatan dan kedaulatan sempadan darat tanah air.

Menyedari hakikat itu, TD sejak penubuhannya pada 1 Mac 1933 sentiasa melakukan penambahbaikan moral dan integriti para pegawai dan anggotanya.

Kadangkala, disiplin anggota tentera menjadi perbualan utama masyarakat awam yang mengikuti perkembangan pertahanan negara.

Agak klise tetapi relevan apabila khidmat anggota TD sewaktu menjalankan operasi menyelamat mangsa-mangsa runtuhan tanah di Bukit Antarabangsa, Hulu Kelang pada Disember lalu dipersoalkan.

"Sering makan dan kerap tidur" merupakan antara kritikan yang dilemparkan ke atas anggota-anggota TD yang terlibat. Kenyataan itu nyata bercanggah dengan hasrat pasukan, selain menggambarkan anggota TD tidak memelihara kemudahan dan insentif yang diberikan kerajaan kepada mereka.

Namun, apa sebenarnya berlaku di lokasi adalah sebaliknya. Menyentuh hal itu, operasi menyelamatkan dan mengeluarkan mangsa-mangsa bencana alam sebenarnya merupakan tugas sekunder TD dan ATM.

Dalam sesi wawancara khas Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin bersama media sempena sambutan ulang tahun itu baru-baru ini, beliau menjelaskan betapa TD sentiasa berhasrat memodenkan perkhidmatannya.

Beliau menegaskan, program utama yang sedang dirancang ketumbukan itu adalah bagi perolehan kenderaan perisai beroda 8X8 bagi menggantikan kenderaan perisai Condor 4X4 dan Sibmas 6X6.

"Namun kita terpaksa menangguhkannya (pembelian 8X8) kepada Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) kerana keadaan ekonomi yang tidak menggalakkan. Sekarang, kita sedang menjalankan program retrofit (pembaikan) ke atas Condor dan Sibmas," jelas beliau.

Penggantian kedua-dua kereta perisai beroda itu dilihat amat penting kerana kedua-duanya diperoleh semasa program Pembangunan Istimewa Angkatan Tentera (Perista) iaitu sekitar pertengahan 1980-an. Dengan usia melebihi 20 tahun sekarang, tidak keterlaluan jika dikatakan kedua-dua varian aset berkenaan telah mencapai tahap 'usang.'

Penggantian mereka juga amat penting kerana keterlibatan Malaysia dalam misi-misi pengaman dan pemerhati di bawah panji Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sering membawa bersama Condor dan Sibmas.

Ini kerana pergerakan kenderaan perisai beroda yang senyap lebih sesuai dibawa dalam misi sedemikian berbanding 'ngauman' kereta perisai berunut atau trek seperti Adnan (ACV) serta kereta kebal Pendekar (PT-91M).

Perlukah kita menunggu sehingga RMK-10 bagi mendapatkan aset strategik tersebut berbanding Singapura yang telah pun memperolehi Terex 8X8 sementara Australia dengan Aslav-nya?

Tugasan dengan PBB harus mencerminkan pemodenan TD dan ATM pada tahap tertinggi. Ini supaya keyakinan PBB dan kepercayaan masyarakat antarabangsa terhadap Malaysia dapat diteruskan.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini