About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Monday, September 22, 2008

2008- JUBLI INTAN DAN JUBLI EMAS DISAMBUT SERENTAK

Oleh: Hamzah hd.
Sumber: Majalah Perajurit edisi Sept 2008

Tanggal 01 Mac 1933 adalah tarikh penubuhan Tentera Darat dan 15 Julai 1958 pula ialah tarikh DYMM Al Sultan Mu’tasimu Billahi Muhibbudin Tuanku Al Haj Abdul Halim Mu’adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah menaiki tahta Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman yang juga selaku Kolonel Yang Dipertua Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD).

Dua tarikh keramat yang sentiasa menjadi ingatan kepada dua institusi yang berbeza tetapi mempunyai titik pertemuan kepada identiti bangsa Melayu sekali gus mengesahkan kedaulatan dan ketuanan bangsa yang mula bertapak, berusaha membangun, menjaga dan mempertahankan bumi ini dengan darah dan air mata.

Tahun ini (2008) genap 75 tahun usia RAMD dan 50 tahun usia pemerintahan Tuanku Sultan yang mana sambutan Jubli Intan dan Jubli Emas berlangsung dengan komitmen kedua-dua belah pihak sepanjang tahun bermula dengan Majlis Pelancaran Jubli Intan RAMD oleh Kolonel Yang Dipertua pada 17 Jan 2008. Manakala pengistiharan sambutan Jubli Emas pemerintahan Tuanku Sultan pula berlangsung dalam suasana yang penuh gemilang pada 15 Julai 2008.

Sejarah Ringkas

Penubuhan Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) 75 tahun yang lalu, yang juga permulaan kepada angkatan tentera darat keseluruhannya adalah tercetus dari kesedaran Raja-raja Melayu dengan pengambilan 25 orang anak melayu yang dilatih di dalam kompeni percubaan yang menjadi pemangkin kepada keunggulan dan kegemilangan tentera darat hari ini.

Ianya diperteguhkan dengan limpah perkenan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong melantik Raja-raja Melayu menaungi
Unit-unit selaku Kolonel Yang Dipertua. Pada 23 Sep 1975, Al Sultan Mu’tasimu Billahi Muhibbudin Tuanku Al Haj Abdul Halim Mu’adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah Sultan Kedah Darul Aman berkenan mengambil alih selaku Kolonel Yang Dipertua RAMD yang kedua menggantikan DYMM Sultan Abu Bakar Ri-ayatuddin Al-Muadzam Shah yang menaungi RAMD sejak 11 Sep 1959.

Ikatan dua institusi ketenteraan dan Diraja ini terlalu sinonim bukan sekadar sebagai simbol
kedaulatan dan ketuanan Melayu malah jalinan warisan turun temurun yang berfungsi seperti aur dengan tebing yang saling menguatkan antara satu sama lain. Jalinan yang mesti dipertahankan sampai bila-bila dan bertanggong jawab mematahkan jika ada usaha yang cuba mempersenda dan mempertikai soal kedaulatan negara dan ketuanan bangsa.

Acara Sambutan

Sambutan Jubli Emas sempena pemerintahan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al Sultan Mu’tasimu Billahi Muhibbudin Tuanku Al Haj Abdul Halim Mu’adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah Sultan Kedah Darul Aman selaku Kolonel Yang Dipertua RAMD telah berlangsung istiadat penuh gilang gemilang mengikut tradisi kesultanan Raja-raja Melayu.

Baginda merupakan payung mahkota yang menjadi idola dan kebanggaan rakyat jelata telah menaiki tahta 50 tahun yang lalu setelah kemangkatan ayahanda baginda Almarhum Sultan
Badlishah. Di dalam sejarah kesultanan negeri Kedah, baginda merupakan Sultan yang keempat yang menyambut Jubli Emas pemerintahan ketika berada di atas tahta.

Perarakan kali ini bermula dari perkarangan Wisma Darul Aman hingga ke Balai Besar berhadapan dengan Mesjid Zahir Alor Star dengan menyaksikan ribuan rakyat jelata dari pelusuk daerah untuk sama-sama meraikan suasana yang penuh warna warni.

Baginda Sultan dan Sultanah Haminah di arak dengan menaiki ‘Bahtera Emas Lapis Suasa’ serta diiringi oleh pancaragam sekolah, tiga ekor gajah yang didatang khas dari Kelantan, Pasukan Berkuda Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kontijen Pegawai Tadbir Negeri, Hulubalang Diraja dan ribuan lapisan masyarakat yang berbaris di sepanjang jalan laluan perarakan.

Setiba di pentas Diraja, Baginda diberi Kawalan Kehormatan oleh Batalion 19 RAMD (Mekanise)
yang berpangkalan di Sungai Petani. Kawalan Kehormatan bersama panji-panji yang diketuai oleh Mejar Zaidi bin Omar seramai 103 orang anggota lain-lain pangkat beserta 3 orang pegawai. Di pentas Diraja baginda menerima tabik hormat dengan diiringi lagu ‘Allah Selamat Sultan’ serta tembakan meriam istiadat sebanyak 50 das sebagai simbolik pemerintahan baginda selama 50 tahun. Pancaragam Pusat RAMD mengiringi sepanjang upacara tersebut berlangsung manakala tembakan meriam telah dilaksanakan oleh Unit 41 Artileri Istiadat.

Di balai Penghadapan, Yang Berhormat Menteri Besar Ustaz Azizan (Sekarang Dato’ Seri) melafazkan ucapan pengistiharan sambutan perayaan Jubli Emas pemerintahan Sultan Kedah.

Larian Dirgahayu

Dalam peristiwa lain, Larian Dirgahayu dan Projek Jiwa Murni telah berlangsung dengan
penglibatan sejumlah anggota-anggota dan Pegawai-pegawai RAMD. Larian bermula pada 6 Julai 2008 jam 0930H dengan pelepasan serentak di empat laluan iaitu Laluan Utara (Bukit Kayu Hitam), Laluan Barat (Tanjung Dawai), Laluan Selatan (Bumbung Lima), Laluan Timur (Baling). Pelari-pelari memulakan larian seawal pagi secara bergilir-gilir dan membuat pertemuan di sebelah petang bersama warga yang membuat Projek Jiwa Murni selama tiga hari.
Upacara penutup Larian Dirgahayu diadakan di Stadium Darul Aman pada 9 Julai. Baginda Sultan mencemar duli menyaksikan perlawanan akhir Bola Sepak ‘Piala Sultan Abdul Halim Mu’azam Shah’ bagi tahun 2008 di antara Pasukan Batalion 1 RAMD menentang Batalion 11 RAMD.

Sebelum itu baginda dan hadirin turut disajikan dengan pertunjukan Pancaragam Pusat TD, pertunjukan Terjun Bebas oleh dua puluh lima orang penerjun Pasukan 10 Briged Para. Pengunjung-pengunjung di upacara penutup Larian Dirgahayu sempena Jubli Intan RAMD ini juga turut dihiburkan oleh persembahan Kombo RAMD dan Pameran Statik yang mempamirkan aset dan peralatan Batalion Infantri Standard (BIS), Makanise dan Para. PERAJURIT

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini