About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, May 13, 2009

Kepulauan Spratly: Malaysia tetap guna pendekatan diplomatik

Sumber: Utusan online

KUALA LUMPUR 12 Mei – Malaysia menghormati pendirian China yang memberi amaran kepada semua negara jiran supaya menjauhi pulau-pulau di Laut China Selatan, termasuk Kepulauan Spratly yang turut dituntut oleh negara ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi bagaimanapun menjelaskan bahawa kenyataan keras itu tidak akan menjejaskan dasar penyelesaian secara diplomatik yang diguna pakai oleh Malaysia apabila berhadapan dengan sebarang kes pertikaian tuntutan wilayah atau kepulauan.

“Dasar kita adalah jelas sejak dahulu lagi tidak akan memilih pendekatan kekerasan sebaliknya mengutamakan perundingan diplomatik dan ia secara dasarnya dipersetujui oleh negara sahabat lain seperti Taiwan, Vietnam dan Filipina yang membuat tuntutan sama.

“Dalam kes China ini, mungkin mereka mempunyai pandangan berbeza berbanding negara lain dan kita menghormatinya tetapi pada masa yang sama Malaysia mempunyai pendirian sendiri iaitu ia perlu diselesaikan melalui perundingan diplomatik,” katanya ketika mengulas kenyataan jurucakap Kementerian Luar China, Ma Zhaoxu yang memberi amaran kepada semua negara jiran supaya menjauhi pulau-pulau di Laut China Selatan, termasuk Kepulauan Spratly.

Katanya, China telah memaklumkan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bahawa Beijing memiliki ‘kedaulatan yang tidak boleh dipertikaikan’ dan tidak akan bertolak-ansur terhadap negara-negara lain yang turut menuntut pulau-pulau berkenaan.

Kepulauan Spratly yang kaya dengan minyak dan gas serta kedudukannya yang strategik, selain dituntut oleh China juga dituntut seluruhnya atau sebahagiannya oleh Malaysia, Taiwan, Vietnam, Filipina dan Brunei.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini