About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, May 13, 2009

Khidmat pesawat MiG-29N dikekalkan

Sumber: Utusan online

TAMPIN 12 Mei - Perkhidmatan pesawat pejuang pemintas jenis MiG-29N Fulcrum akan dikekalkan sungguhpun Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sudah menerima pesawat terbarunya, Sukhoi SU-30MKM.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, setakat ini pihak kementerian tidak bercadang untuk menamatkan perkhidmatan jet pejuang berkenaan.
"Kita perlukan beberapa perubahan bukan sahaja daripada segi peralatan," katanya kepada pemberita ketika membuat lawatan pertamanya ke Kem Syed Sirajuddin di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai spekulasi yang mengatakan perkhidmatan pesawat MiG-29N akan ditamatkan berikutan kos menaiktaraf yang terlalu mahal dan telah berkhidmat lebih daripada 15 tahun.

Hadir sama pada lawatan berkenaan ialah Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad dan Panglima Angkatan Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin.
Sementara itu, Ahmad Zahid memberitahu, 11 kem Tentera Darat (TD) di negara ini akan dinaik taraf dengan segera berikutan keadaannya yang agak daif dan perlu diberi perhatian segera bagi memulihkan imej dan kebajikan anggota keselamatan itu.

"Saya fikir beberapa keperluan perlu diberi perhatian terutamanya tumpuan untuk memperbaiki dan meningkatkan tahap kem di beberapa tempat yang kelihatan daif bagi keperluan imej serta kebajikan Tentera Darat," katanya.

Ahmad Zahid juga menjelaskan, setakat ini keupayaan dan kesiapsiagaan anggota Tentera Darat perlu dipertingkatkan bukan sahaja daripada segi persenjataan malah turut melibatkan semangat serta kemudahan kepada mereka.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini