About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, May 13, 2009

China beri amaran jauhi Spratly

BEIJING 12 Mei - China memberi amaran kepada semua negara jiran supaya menjauhi pulau-pulau di Laut China Selatan, termasuk Kepulauan Spratly.

China telah memaklumkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bahawa Beijing memiliki 'kedaulatan yang tidak boleh dipertikaikan' terhadap perairan yang boleh meningkatkan ketegangan serantau itu.

Jurucakap Kementerian Luar China, Ma Zhaoxu berkata, kerajaannya telah mengemukakan penghujahan kepada PBB untuk menegaskan Beijing tidak akan bertolak ansur terhadap tindakan negara lain menuntut pulau-pulau berkenaan yang terletak dekat laluan perkapalan penting dan dipercayai kaya dengan minyak dan gas.

"China memiliki kedaulatan, hak-hak kedaulatan dan bidang kuasa mutlak terhadap pulau-pulau di Laut China Selatan serta perairan berdekatan," kata Zhaoxu dalam kenyataan di laman web Kementerian itu malam tadi.

Beliau berkata, China akan terus melindungi hak-hak dan kepentingan maritimnya berdasarkan pendiriannya yang konsisten selama ini, tetapi Beijing bersedia mengadakan rundingan mengenai sempadan laut.

Kenyataan Zhaoxu itu tidak menandakan sebarang perubahan dalam pendirian China berhubung pulau-pulau berkenaan, termasuk apa yang disebut oleh China sebagai pulau-pulau Nansha dan Xisha, juga dikenali sebagai Kepulauan Spratly dan Paracel.

Namun jika dilihat sekali dengan kenyataan negara-negara jiran kebelakangan ini mengenai kepulauan berkenaan, tindakan Beijing menonjolkan ketegangan yang semakin meningkat berhubung kawasan maritim yang mempunyai kepentingan strategik itu.

Kepulauan Spratly selain dituntut oleh China juga dituntut seluruhnya atau sebahagiannya oleh Malaysia, Taiwan, Vietnam, Filipina dan Brunei.

Pada Ogos lalu, Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada waktu itu, Datuk Seri Najib Tun Razak melawat Pulau Layang-Layang berdekatan Kepulauan Spratly untuk menegaskan Malaysia akan mempertahankan haknya ke atas pulau tersebut.

Vietnam juga baru-baru ini, menekankan tuntutannya terhadap beberapa pulau di Laut China Selatan manakala pada Mac lalu, Filipina meluluskan rang undang-undang mempertahankan haknya terhadap sebahagian Kepulauan Spratly.

Suruhanjaya PBB mengenai Batas-Batas Pelantar Benua (CLCS) kini menerima penghujahan daripada negara-negara terbabit dalam usaha untuk memperjelaskan batas-batas luar tuntutan maritim sesebuah negara apabila pelantar benua menganjur lebih 200 batu nautika dari sesuatu garis dasar seperti pantai negara itu.

Tuntutan sedemikian selalunya bertindan dan bercanggah dengan tuntutan maritim negara lain.
Malaysia dan Vietnam membentangkan penghujahan bersama kepada PBB pada Rabu lalu, seminggu sebelum tarikh akhir 13 Mei yang ditetapkan oleh PBB untuk negara-negara terlibat mengemukakan tuntutan ke atas pelantar benua yang menganjur.

Vietnam mengemukakan laporan berasingan pada Khamis lepas.
Bagaimanapun, menurut Peraturan Prosedur CLCS, "dalam kes-kes terdapatnya pertikaian darat atau maritim, Suruhanjaya ini tidak akan menimbangkan dan menerima sesuatu penghujahan yang dibuat oleh mana-mana negara yang terlibat dalam pertikaian itu."
Zhaoxu berkata, Perwakilan Tetap China ke PBB sudah pun mengemukakan nota kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon.

"Kerajaan China menghuraikan pendiriannya yang tegas dan saksama dalam nota itu, dan menggesa CLCS agar tidak menimbangkan penghujahan tersebut, sejajar dengan Konvensyen PBB mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS) dan Peraturan Prosedur CLCS," kata Zhaoxu. - Reuters/Xinhua

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini