About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, August 26, 2008

Anggota tentera tidak ditambah kawal sempadan

Sumber: Utusan Malaysia 26 Ogos 2008


JELI 25 Ogos - Tentera Darat tidak akan menambah anggotanya di sempadan negara ini dan Thailand memandangkan tahap keselamatan di kawasan terbabit berada dalam keadaan terbaik.
Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin berkata, operasi rondaan bersama sempadan antara pasukan keselamatan kedua-dua negara berjalan dengan lancar.
Beliau berkata, biarpun berlaku beberapa siri pengeboman di selatan Thailand, ia tidak mengugat keamanan di sempadan kedua-dua negara.
"Hubungan di antara Angkatan Tentera Diraja Malaysia (ATM) dan tentera Thailand sangat baik dan kawalan di sempadan juga berjalan lancar.
"Oleh itu tidak perlu bagi kita untuk menambah anggota di sempadan kerana keadaan di sini aman tanpa ancaman yang menggugat keselamatan negara," katanya.
Beliau bercakap kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Panglima Tentera Darat Thailand, Jeneral Anupong Poojinda di Jambatan Bukit Bunga-Buketa di sini hari ini.
Turut hadir Panglima Medan Tentera Darat, Leftenan Jeneral Datuk Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor.
Poojinda yang diiringi 13 pemimpin kanan tentera Thailand bersama Muhammad Ismail turut mengadakan lawatan ke pos kawalan sempadan di sekitar kawasan terbabit serta Tasik Banding, Perak sebelum berlepas pulang ke negaranya petang tadi.
Dalam pada itu, Poojinda berkata, perjumpaan itu amat penting bagi mengeratkan lagi hubungan di antara kedua-dua angkatan tentera tersebut.
"Pada perjumpaan ini, kita membincangkan mengenai keselamatan di sepanjang sempadan kedua-dua negara.
"Sehingga kini ia berjalan lancar dan kita akan bekerjasama untuk memastikan kawalan sempadan dilakukan dengan lebih baik lagi," katanya.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini