About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, May 23, 2023

SEGMEN MARITIM DI LIMA'23 PERCUMA UNTUK SEMUA


Segmen Maritim untuk pameran Langkawi International Maritime and Aerospace 2023 (LIMA ’23) akan bermula pada 23 sehingga 27 Mei 2023 di Resorts World Langkawi (RWL). Segmen Maritim LIMA ’23 ini dibuka kepada orang ramai secara percuma sepanjang pameran berlangsung.

Acara Gracing Ceremony menjadi pembuka tirai di Segmen Maritim dan diikuti dengan Fleet Review LIMA ‘23 yang akan diadakan pada 23 Mei. Fleet Review merupakan satu pemeriksaan kapal di laut, satu acara tradisi tentera laut seluruh dunia.


Pada hari yang sama, TLDM turut menganjurkan Chiefs of Navy Roundtable Talk di Mahsuri International Exhibition Centre (MIEC) yang dirasmikan oleh Menteri Pertahanan Malaysia, YB Dato’ Seri Utama Hj Mohamad bin Hj Hasan. Pada 24 Mei, Menteri Pertahanan akan merasmikan Langkawi Maritime Conference di PARKROYAL Langkawi Resort.


Buat julung kalinya, TLDM akan menganjurkan Naval Engineering Conference pada 25 Mei yang akan dirasmikan oleh Timbalan Panglima Tentera Laut, Laksamana Madya Datuk Sabri bin Zali. 


Program seperti ini adalah platform terbaik untuk bertukar pendapat dan berkongsi ilmu, di samping dapat mengeratkan lagi hubungan baik TLDM dengan angkatan laut negara lain yang hadir menjayakan edisi LIMA ’23 ini.


Penyertaan


Seramai 26 orang delegasi antarabangsa yang hadir menjayakan Segmen Maritim LIMA ’23 iaitu 11 orang Panglima Tentera Laut negara sahabat dan 15 wakil Panglima Tentera Laut negara sahabat.

Sebanyak 14 buah kapal dari 12 negara sahabat. Kapal-kapal tersebut ialah  Itali 1 x ITS FRANCESCO MOROSINI, Jepun 1x JS KUMANO, Brunei 1xKDB DARULEHSAN, Korea Selatan 1 x ROKS NO JEOK BONG, Indonesia menhantar 3 buah kpal iaitu KRI GOLOK, KRI HALASAN,KRI KERAMBIT. Vietnam 1x VPNS 20, Singapura x1 RSS STEADFAST, Thailand 1x HTMS PRACHUAP KHIRI KHAN, 1x China 1 CNS ZHANJIAN,. India 1x INS KA, VARATTIPakistan 1x PNS SHAH JAHAN, Amerika Syarikat 1x USS MOBILE.


Penyertaan kapal dari Malaysia sebanyak 26 buah mengikut agensi iaitu TLDM 20 buah iaitu KD MAHAWANGSA, KD SRI INDERA SAKTI, KD LEKIU, KD JEBAT, KD LEKIR, KD, LAKSAMANA HANG NADIM, KD KERIS, KD RENCONG, KD GAGAH SAMUDERA, KD TEGUH SAMUDERA, KLD TUNAS SAMUDERA, KD PERAK, KD SELANGOR, KD TERENGGANU, KD PERKASA, KD TODAK, KD GANAS, KD MAHAMIRU, KD TUNKU ABDUL RAHMAN MV MEGA BAKTI, Agensi Penguatkuasaan, Maritim Malaysia (APMM) 3x KM BAGAN DATUK, KM ARAU, KM TOK BALI, Universiti Malaysia Terengganu 1x RV DISCOVERY, Polis Diraja Malaysia (PDRM) 2x MV POLARIS dan PT 2.


Pameran Dan Demonstrasi


Secara keseluruhannya, Segmen Maritim LIMA ‘23 dibahagi dua kepada Pameran Statik dan Demonstrasi Maritim. Pameran Statik Segmen Maritim mempunyai booth pameran yang melibatkan enam agensi iaitu TLDM, APMM, Jabatan Laut Malaysia, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan PDRM.


Setiap agensi yang terlibat turut mempamerkan peralatan/kenderaan yang sering digunakan bagi merealisasikan tanggungjawab yang diamanahkan mengikut agensi masing-masing.


Demonstrasi Maritim LIMA ‘23 akan dilaksanakan pada 23 hingga 27 Mei 2023 melibatkan demonstrasi tunggal setiap agensi terlibat iaitu TLDM, PDRM,APMM, BOMBA, Jabatan Laut,Kastam dan Jabatan Perikanan Malaysia. Segmen ini juga akan diserikan dengan demonstrasi gabungan melibatkan pasukan khas yang terlibat yang akan dilaksanakan pada sesi petang bermula jam 4 hingga 6 petang.


Perkhidmatan feri penumpang disediakan secara percuma untuk pelawat yang berminat untuk melihat dan mengenali kapal perang dengan lebih dekat yangb ersauh di laut.


No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini