About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Tuesday, May 23, 2023

GRACING CEREMONY SEGMEN MARITIM LIMA ‘23



Perdana Menteri Malaysia,YAB Dato’ Seri Anwar bin Ibrahim telah menyempurnakan Acara Gracing Ceremony di Segmen Maritim Langkawi International Maritime and Aerospace 2023 (LIMA ‘23) petang tadi di Resorts World Langkawi.


Ketibaan YAB Perdana Menteri dan dif-dif kehormat disambut Panglima Tentera Laut, Laksamana Abdul Rahman bin Ayob dan Timbalan Panglima Tentera Laut, Laksamana Madya Datuk Sabri bin Zali selaku Pengerusi Jawatankuasa Kerja Segmen Maritim LIMA ‘23.


Gimik


Satu penyusupan oleh penyelam menggunakan jet ski dengan membawa kompas perasmian ke hadapan pentas untuk diaktifkan oleh Perdana Menteri menjadi gimik perasmian dan disusuli oleh sebuah demonstrasi bot maritim.


Demonstrasi tersebut mempamerkan pergerakan atau manuvra taktikal aset-aset Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan Jabatan Perikanan Malaysia.


Sebuah lagi demonstrasi keupayaan maritim turut diperlihatkan dengan konsep Inter-Agency Coordinated Rescue Mission (demonstrasi menyelamatkan tebusan) yang mempamerkan aksi dan kepakaran gabungan Pasukan Khas Laut (PASKAL) TLDM, Pasukan Tindakan Khas dan Penyelamat (STAR) APMM, Unit Gempur Marin PDRM dan Jabatan Laut Malaysia bersama aset permukaan dan udara.


Adegan terakhir adalah Fly-Past atau terbang lintas hormat dan Sail-Past yang melibatkan aset udara dan permukaan yang terlibat sepanjang sesi demonstrasi sebagai penghormatan kepada para tetamu di pentas utama yang hadir.


No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini