About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, December 3, 2020

TRUP MK 2 DIV BANTU MENANGANI COVID-19 DI PENJARA POKOK SENA

Telah disiarkan di dalam majalah perajurit isu Nov/Dis 20

Oleh: Paklang Hamzah/ Foto: MK 2 DIV

Dalam usaha membendung penularan wabak COVID-19 dalam negara, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sentiasa komited dalam melaksanakan peranan sekundernya yakni membantu agensi-agensi kerajaan dalam menangani sesuatu kesulitan.

Satu pusat rawatan, Makeshift Treatment Center (MTC) telah ditubuhkan bagi memberi rawatan kepada tahanan yang telah dijangkiti COVID-19 di dalam Penjara Pokok Sena. 

Pusat ini didirikan dengan kerjasama di antara pelbagai agensi seperti KKM, ATM, Jabatan Penjara, JBPM (HAZMAT), JKR, Syarikat konsesi Edgenta, TNB dan SADA (Syarikat Air Darul Aman). 

Tim Teknikal yang diketuai oleh Kol (Dr) Mohd Arshil bin Moideen, Pakar Perubatan Kesihatan Awam Jabatan Perubatan Tentera HATTM dan dianggotai oleh Lt Kol (Dr) Faira Rosmarina binti Mohd Rustam, Penolong Ketua Pengarah Perkhidmatan Kesihatan 2 Div, Kapt (Dr) Muhammad Asyraf bin Khairul Hasni, Pegawai Pemerintah B Komp 2 Bn Ubat, serta pegawai-pegawai daripada KKM Putrajaya telah ditugaskan bagi memberi nasihat teknikal untuk mendirikan pusat rawatan tersebut.

Sehubungan dengan itu Pasukan B Komp 2 Bn Ubat telah diaturgerakkan bagi membantu Jabatan Kesihatan Negeri Kedah dalam menangani COVID -19 di Penjara Pokok Sena, Kedah. 

B Komp 2 Bn Ubat telah mengaturgerakkan aset logistik iaitu khemah yang akan digunakan sebagai wad ICU, pusat nyahkuman, donning and doffing station, clinical waste management tentages, makmal, bilik gerakan dan shower system untuk petugas serta generator set . 

Seramai 2 Pegawai Perubatan, 5 Paramedik dan 2 anggota Semboyan pasukan ini akan diaturgerakkan sepanjang pengoperasian pusat rawatan tersebut.

Aturgerak aset dan Pegawai serta anggota tentera bagi misi ini akan diletakkan di bawah pemantauan Mej Jen Datuk Arman Rumaizi bin Hj Ahmad, Panglima 2 Divisyen. Pusat ini dijangka akan beroperasi pada 20 Okt 2020.


No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini