About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, March 1, 2018

SAMBUTAN HUT PENUBUHAN 2 DIV KE 49

Telah diterbitkan di dalam Majalah Perajurit edisi Feb 2018

Oleh Paklang Hamzah/Foto PR 2Div




Tanggal 23 Januari 1969 ialah merupakan tarikh keramat bagi Divisyen Ke-2 (2 Div ) Infantri Tentera Darat Malaysia (TDM) di mana penubuhannya adalah ketika negara sangat memerlukan ketumbukan TD yang kuat bagi menghadapi ancaman subversif yang sedang melanda negara ketika itu.  Tugas dan tanggungjawab yang dipikul oleh formasi ini sememangnya sangat mencabar kerana  kawasan tanggungjawabnya merupakan kawasan persempadanan negara Malaysia dengan negara Thailand. Negeri-negeri yang berada di bawah naungan pemerintahan 2 Div ialah Kelantan, Trengganu, Perak, Kedah, Perlis dan Pulau Pinang.
Namun begitu setiap Divisyen telah distrukturkan di bawah naungannya dengan beberapa elemen Briged (BGD) Tempur yang mana di antara Bgd yang bernaung di bawah pemerintahan 2 Div ialah 2 Bgd yang mengawasi Negeri Perak, 6 Bgd membuat pengawasan Pulau Pinang, Negeri  Kedah dan Perlis, 8 Bgd diberi tanggungjawab mengawal di Negeri Kelantan dan Trengganu manakala 30 Bgd Rejimen Sempadan mengawal sempadan Malaysia-Thailand.
Dalam usia 49 tahun kini, 2 Div merupakan sebuah formasi yang cukup matang dalam menghadapi apa jua ancaman yang mengganggu gugat kestabilan negara.

Perbarisan sempena HUT Ke 49

Oleh kerana beberapa kekangan yang tidak dapat dielakkan, sambutan HUT yang sepatutnya dibuat pada 23 Januari telah ditunda kepada 9 Februari 2018.  Acara Perbarisan sempena HUT ke 49 ini telah diadakan dengan penuh adat dan tradisi ketenteraan yang mana telah melibatkan 18 orang Pegawai dan 516 anggota Lain-lain Pangkat (LLP).
Perbarisan yang diketuai oleh Leftenan Kolonel Azlan bin Mustafa dengan diiringi oleh Brass Band Gabungan Batalion Ke 2 Rejimen Askar Melayu Diraja (2RAMD), Rejimen Ke 3 Kor Armor Diraja (3 Armor) dan Batalion Ke 4 Rejimen Sempadan (4RS).

Sebanyak 8 kontijen telah mengambil bahagian yang mana Kontijen pertama adalah dari Bn. Ke 2 RAMD, Kontijen ke 2 melibatkan anggota-anggota Bn 6RAMD,  Kontijen ke 3 dari Bn. 19 RAMD, Kontijen ke 4 dari 3 Armor, Kontijen ke 5 gabungan dari 52 Artileri, Kontijen ke 6 adalah gabungan 504 RAW, Kontijen ke 7 terdiri dari gabungan 6 Ordnan, 6 KPA, 6 Workshop, 6 KPTD, 6 Platun Bekalan dan Platun Bekalan Alor Setar. Manakala Kontijen ke 8 merupakan gabungan Kem 6 Bgd, PKSP, Markas Stesen Staf Sungai Petani dan ULS Gurun.
Dalam perbarisan ini juga turut diadakan upacara Penyampaian Sijil Anugerah Kecemerlangan Pengurusan Inovasi TD 2017.  Johan bagi kategori KIK Pengurusan- Bn. Ke 2 RAMD, Johan bagi kategori Anugerah Dan Pengiktirafan – 7 Skn RAJD, Johan bagi kategori KIK Hibrid -72 Workshop Divisyen, Naib Johan Kategori Inovasi Pengurusan Kewangan dan Ke 3 bagi kategori Inovasi Pengurusan Sumber – 513 AW,  Ketiga bagi kategori KIK –72 Bn. KPA.

Anugerah telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Mej Jeneral Dato’Mohd Ramli bin Jaafar Panglima  Divisyen Ke 2 Infanti Malaysia.  Dalam ucapan beliau memaklumkan bahawa acara sambutan dalam bentuk perbarisan seperti ini adalah simbolik dan manifestasi dalam mengekalkan tradisi dan adat resam di samping mengingati jasa dan pengorbanan yang telah dicurahkan  oleh generasi terdahulu. Beliau juga mengingatkan kepada semua warga 2 Div supaya menjauhi aktiviti yang kurang sihat kerana kesan dari perbuatan yang tidak bermoral ini akan menjejaskan imej TD serta dapat menghakis kepercayaan masyarakat terhadap institusi ketenteraan.

Turut hadir ialah Panglima 2 Bgd, Brig Jen Datuk Mohd Nizam Hj Jaafar, Panglima 6 Bgd, Brig Jen Abdul Aziz Hj Ismail, Panglima 8 Bgd, Brig Jen Dato’ Nazari Abdul Hadi, Panglima 30 Bgd, Brig Jen Hashim Aman Shah, Komander Artileri Divisyen 2 Div, Kol Mohd Rawa Hj Seman, Ketua Staf 2 Div, Kol Noorrul Azril bin Ariffin, Pegawai-Pegawai Memerintah dan Pemerintah pasukan naungan 2 Div, BAKAT 2 Div serta para veteran Tentera Darat.

Majlis Tahlil Dan Khutbah Jumaat

Terdahulu daripada itu seramai 800 pegawai dan anggota LLP dari pasukan di bawah naungan 2 Divi hadir dalam majlis tahlil dan khutbah khas telah diadakan di Masjid An Naim Kem Lapangan Terbang, Sungai Petani.

Majlis dimulakan dengan bacaan yasin dan tahlil yang dipimpin oleh PS 2 Agama MK 2 Div, Mej Aminuddin Hj Salleh manakala Khutbah Jumaat Khas HUT 2 Div bertajuk "Mengukuhkan Kualiti Hidup dan Memperkasakan Perkhidmatan" telah disampaikan oleh PS 2 Agama MK 6 Bgd, Mej Ahmad Nasri Abdul Rahman.
Khutbah khas yang disampaikan ini menerangkan bahawa kualiti hidup merupakan matlamat asas yang diinginkan oleh setiap manusia yang boleh dicapai melalui pendekatan yang holistik meliputi pendekatan agama, hidup saling berkasih sayang dan melalui pendekatan memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada mereka.
Sejarah perjuangan tentera Islam dalam perang Badar menunjukkan bahawa dengan memiliki ketakwaan yang jitu, mereka mampu mencapai kemenangan walaupun memiliki jumlah keanggotaan yang sedikit. Mengikut pemikiran logik akal manusia adalah mustahil tentera Islam yang hanya berjumlah 313 orang mampu menewaskan musuh yang berjumlah 1000 orang.

Intipati khutbah seterusnya mengajak warga 2 Div untuk menyuburkan interaksi yang berkesan antara seluruh warga 2 Div dari segenap lapisan. Amalan hidup yang berorentasikan nilai murni seperti sifat kemuliaan, kesetiaan, keberanian dan kebanggaan adalah faktor terpenting yang dapat mengukuhkan lagi organisasi 2 Div.  

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini