About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, March 1, 2018

JURUTERBANG AIRFORCE NEXT GENERATION

Telah diterbitkan dalam Majalah Perajurit edisi mac 2018

Oleh: Paklang Hamzah/Foto: Bernama

Seramai 20 orang pelatih Kursus Asas Penerbangan siri 79/16 dan 16 orang pelatih Kursus Asas Penerbangan Helikopter siri 58/16 menerima sayap Penerbangan masing-masing dalam satu Upacara Perbarisan Penyampaian Sayap Penerbangan  di Kolej Tentera Udara (KTU) pada 27 Januari lalu yang telah disempurnakan oleh Panglima Tentera Udara Jeneral Tan Seri Haji Afendi bin Buang TUDM.
Dalam ucapan, PTU mengingatkan graduan supaya sentiasa mengamalkan nilai teras TUDM iaitu Integriti, Keberanian, Kecemerlangan, Setiakawan dan mengutamakan perkhidmatan bagi memastikan kesinambungan kecemerlanganTUDM di masa hadapan.

Leftenan Udara Mohamad Farhan bin Ismail menerima anugerah Piala Panglima Tentera Udara (PTU) setelah berjaya muncul sebagai Pelatih Terbaik Keseluruhan Sayap Kaku dan Leftenan Mohamad Daniel Mohamad Noor dianugerah Piala Nuri setelah muncul sebagai Pelatih Terbaik Keseluruhan Helikopter sementara Leftenan Mohamad Horas Matupang Kardi menyandang Pelatih Terbaik Akademik dan menerima Piala Panglima Pendidikan dan Latihan Udara.


Di Pusat Latihan Penerbangan (PULATIBANG 1), pelatih menjalani Kursus Ilmu Penerbangan Asas (KIPA) selama 3 bulan pertama sebelum meneruskan latihan dengan menggunakan pesawat latihan sayap kaku jenis Pilatus PC-7 Mk ll dan Mk lll yang merupakan di antara pesawat latihan yang tercanggih di dunia di dalam kelasnya yang telah memasuki inventori TUDM keseluruhannya pada pertengahan tahun 2016.


Pendedahan awal latihan, pelatih diberi latihan Basic Handling Test (BHT), Instrument Rating Test (IRT) sebelum meneruskan fasa penerbangan Asas Navigasi.  Untuk melengkapkan modul latihan, pelatih dikehendaki mengambil Final Navigation Test dan Final Handling test sebelum diiktiraf sebagai juruterbang TUDM.

Di PULATIBANG 2, kursus dibahagikan kepada 3 fasa iaitu Fasa Akademik,  Fasa Penerbangan Asas, dan Fasa Penerbangan Lanjutan.  Dalam siri latihan penerbangan asas, pelatih diberi pendedahan dengan menggunakan pesawat jenis latihan Eurocopter EC-120B Colibri.  Pesawat ini telah diperkenalkan di dalam perkhidmatan TUDM pada 3 Dis 2015.  Lima buah pesawat yang berkonsepkan Company Own and Military Operates dijadikan pelantar latihan.  Konsep ini diperkenalkan bagi menjimatkan kos pengoperasian, pengurusan aset dan sumber manusia.

TUDM Terus Unggul

Sejarah melahirkan juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) tercipta silih berganti dari satu siri kepada satu siri yang baharu tahun demi tahun sejak penubuhan TUDM 59 tahun yang lalu. 

Ini adalah kerana prosedur operasi standard sesuatu jabatan terutamanya dalam perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah menetapkan tempoh waktu kompeten bagi seseorang individu memikul tanggung jawab yang memerlukan mental dan fizikal yang kuat seumpama juruterbang kombat adalah mesti berada dalam time frame yang telah ditetapkan. 

 Justeru penyediaan pegawai-pegawai baharu yang segar dan cergas sentiasa diberi perhatian sebagai pelapis yang bakal mengharungi cabaran mengendalikan  pesawat ‘state of art’ keluaran dunia aviasi hari ini.

Kebolehan anak-anak watan mengendalikan pesawat yang tercanggih pada era ini tidak boleh dipertikaikan lagi.  TUDM setakat ini tidak pernah gagal dalam melahirkan juruterbang-juruterbang versatil dengan  kompetensi yang tinggi dalam pengendalian pesawat-pesawat termoden yang ada di pasaran sekali gus setanding dengan kompetensi juruterbang tentera udara negara maju. 

Ini terbukti dengan kemampuan yang telah ditunjukkan oleh anak-anak watan produk TUDM dalam pengendalian pesawat tempur seperti Sukhoi, pesawat pengangkut seperti Airbus A400M, helikopter EC725 dan sebagainya.  Kuasa Udara Tonggak Kedaulatan Negara.  

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini