About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Thursday, April 19, 2012

Tentera berdepan tuntutan baru

Sumber utusan online

Oleh SOFIAN BAHAROM
sofian.baharom@utusan.com.my


KUALA LUMPUR 17 April - Keadaan geostrategik dunia yang kian berubah sejak dua dekad lalu telah menyumbang kepada peningkatan pelbagai tuntutan baru kepada negara-negara di rantau Asia.

Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin (gambar) berkata, keadaan itu menuntut semua angkatan tentera rantau ini untuk menakrifkan semula definisi mereka sebagai benteng pertahanan negara daripada ancaman luar kepada sebuah organisasi pelbagai dimensi.

Katanya, organisasi tersebut perlu mahir dalam memberi respons kepada sebarang ancaman tanpa mengira ia berunsur tradisional ataupun sebaliknya.

"Saya boleh katakan bahawa misi bantuan kemanusiaan, bantuan bencana dan misi antikeganasan merupakan usaha bukan tradisional dalam memastikan keselamatan dan kestabilan terus dipelihara.

"Kekuatan ketenteraan yang dibangunkan untuk memusnah atau meneutralkan musuh telah digunakan kini untuk memperkasakan masyarakat dan membina negara bangsa," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada Persidangan Meja Bulat Ketua-Ketua Tentera pada Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2012 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini hari ini.

Panglima Tentera Darat, Datuk Zulkifli Zainal Abidin menjadi pengantara pada persidangan yang bertemakan "Peranan Tentera Dalam Membina Negara; Peluang dan Cabaran" tersebut.

Sementara itu, Ketua Tentera Australia, Leftenan Jeneral David Morisson; Komander Tentera Sri Lanka, Leftenan Jeneral Jagath Jayasuriya dan Komander Angkatan Tentera Darat Diraja Brunei, Brigedier Jeneral Datuk Seri Yussof Abd. Rahman menjadi ahli panel.

Dalam memastikan tuntutan-tuntutan baru ini direalisasikan, Zulkifeli berkata, ATM telah melaksanakan proses transformasi yang menyasarkan untuk mewujudkan sebuah angkatan berspektrum penuh.

Ujar beliau, angkatan tersebut akan mampu bertindak balas dengan lancar semasa menjalankan operasi-operasi yang melibatkan ancaman tradisional dan bukan tradisional

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini