About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, October 16, 2010

ATM komited laksana eksesais bersama

Sumber utusan

BUTTERWORTH 15 Okt. - Meskipun pernah berdepan krisis ekonomi global, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) tetap komited melaksanakan latihan secara besar-besaran dengan angkatan tentera negara luar bagi memastikan rantau ini selamat daripada sebarang ancaman.

Panglima ATM, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin berkata, semua latihan bersama yang pernah diadakan di negara ini berjalan lancar mengikut perancangan walaupun terdapat kekangan dari segi bajet.

Katanya, apa yang penting, latihan tersebut dapat diteruskan mengikut kemampuan ATM.

"Selama ini latihan bersama dengan tentera negara-negara asing berjalan mengikut jadual. ATM menghantar aset-aset termasuk anggota mengikut kemampuan kerana yang penting program dan perancangan dapat dilaksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Eksesais Bersama Padu 2010 di bawah Perjanjian Pertahanan Lima Negara (FPDA) di Pangkalan Udara Butterworth di sini hari ini.

Latihan itu disertai ATM bersama angkatan tentera Australia, New Zealand, Singapura dan United Kingdom berlangsung dari 11 hingga 29 Oktober ini.

Ia melibatkan 14 kapal laut, 66 pesawat dan 897 anggota dari kelima-lima angkatan tentera tersebut di beberapa lokasi di Semenanjung, Singapura dan Laut China Selatan.

Azizan memberitahu, kelebihan latihan bersama di bawah FPDA adalah setiap aktiviti yang dijalankan boleh diselaraskan mengikut kesesuaian tertentu.

"Apa yang baik dalam FPDA adalah aktiviti latihan menjurus kepada fleksibiliti, seperti jika aset pertahanan sesuatu negara tidak berkemampuan maka tentera negara lain akan membantu.

"Format latihan sudah sedia ada dan kita melihat kepada pelbagai pendekatan untuk memastikan matlamat eksesais terlaksana," ujarnya.

1 comment:

AVA said...

Salam hormat,

Tuan,

Bengkel penulisan artikel yang ditanyakan dahulu, sila ke pautan

http://astakavilla.blogspot.com/2010/11/mahu-jadi-wartawan-sambilan-27-febuari.html

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini