About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, October 16, 2010

ATM benteng pertahanan negara

Sumber utusan
Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my


KOMITMEN Kami, Keyakinan Anda" merupakan tema Hari Ulang Tahun ke-77 Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang masih dikekalkan seperti tahun sebelumnya.

Pada tahun ini, sambutan hari ulang tahun ATM yang sepatutnya pada 16 September setiap tahun diadakan pada 6 Oktober lalu bertempat di Dataran Panglima Tentera Darat, Kem Perdana Sungai Besi, Kuala Lumpur.

Ia bertujuan memberi laluan kepada sambutan Hari Malaysia yang disambut pada tarikh yang sama.

Bagi warga ATM dan bekas-bekas anggota tentera termasuk yang pernah berkhidmat semasa pentadbiran British, ia pasti mempunyai pelbagai pengertian berhubung ulang tahun tersebut.

Banyak pengalaman yang ditempuhi warga tentera sebelum negara ini mencapai kemerdekaan hinggalah kini.

Bagaimanapun mungkin agak berbeza bagi kalangan orang awam yang tidak begitu menghayati ulang tahun itu kerana mereka berada di luar organisasi berkenaan.

Apabila tiba tarikh 16 September, warga ATM adalah golongan paling berbangga kerana selama ini pun merekalah yang menjadi modal insan di belakang kestabilan dan keamanan negara.

Tanpa modal insan yang bersemangat waja, belum tentu organisasi besar seperti ATM dapat mengekalkan keselamatan dan kedaulatan negara hingga mendapat pengiktirafan antarabangsa.

Sebagai pasukan beruniform sudah pasti rakyat melihat ATM sebagai sebuah organisasi yang mempunyai warga berkualiti, berdisiplin, berketerampilan, berkemahiran dan berpengetahuan tinggi.

Sehubungan itu, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin berkata, tema "Komitmen Kami, Keyakinan Anda" masih dikekalkan pada ulang tahun kali ini bertujuan meneruskan kecemerlangan ATM dalam menjaga kedaulatan tanah air tercinta.

"Kesinambungan usaha dan petunjuk yang konsisten telah meneguhkan keyakinan pentadbir negara, rakyat jelata serta rakan global bahawa Malaysia mempunyai tahap kebolehpercayaan yang tinggi daripada segi keutuhan kekuatan dan integriti pertahanan.

"Untuk mengekalkan kecemerlangan itu, ATM hendaklah terus mampu memberi keyakinan kepada semua pihak bahawa keselamatan dan kedaulatan negara sentiasa terjamin," katanya ketika berucap pada sambutan Hari Ulang Tahun ke-77 ATM baru-baru ini.

Selaras dengan gagasan 1Malaysia

Matlamat untuk meneruskan kecemerlangan ATM adalah bertepatan dengan idealisme gagasan 1Malaysia yang merupakan resipi utama ke arah memupuk perpaduan, kestabilan dan kemakmuran negara.

Justeru, Azizan berkata, bagi mengekalkan tahap komitmen yang tinggi demi memelihara keyakinan kerajaan dan rakyat, agenda transformasi yang telah direncana menerusi Pelan ATM Dimensi ke-4 atau 4D MAF hendaklah digerakkan.

2 comments:

Anonymous said...

SEDIH DAN MARAH SI ANUAR BERAHIM @ AL KY @ AL KARIPAP @ AL ARE U OK.. DAN ANAK DIA KATA MACAM TENTANG KELEMAHAN ATM DI LUAR SANA...APA PENDAPAT ANDA...SEMASA DIA MENTERI KEWANGAN APA DIA BUAT UNTUK TENTREA?...TENTERA TAK PENTING BAGI DIA.. FAHAM2 AJA..AL JUB

AVA said...

Terima kasih kerana mengunjungi blog AVA. Insyallah bengkel untuk menjadi wartwan sambilan itu akan diadakan pada 2011. Tarikhnya masih dalam perbincangan dan akan diumumkan di blog AVA sekiranya sudah diputuskan. Jemputlah selalu ke blog kami untuk update.

Terima kasih.

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini