About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Monday, April 27, 2009

Ulasan POLL

Apa yang telah berlaku dalam scenario politik Malaysia selepas peralihan kuasa baru-baru ini telah mengejutkan ramai pemerhati politik dan ketenteraan kerana buat pertama kali kabinet baru Perdana Menteri YAB Dato Seri Najib telah melantik seorang Mejar Jeneral TD (Dato' Mejar Jeneral (B) Jamil Khir Bin Baharom) yang sedang berkhidmat menjadi senator sekaligus melayakkan beliau dilantik menjadi menteri penuh. Walaupun YB Senator diberi kepercayaan untuk mengetuai potfolio ugama berdasarkan bidang terasnya, adalah tidak mustahil pada masa akan datang potfolio pertahanan juga boleh diuji cuba dari kalangan Panglima ATM sendiri.

Topik
Memandangkan Menteri Pertahanan bukan dari kalangan anggota tentera, perlukah ada seorang Senator (Bekas Panglima ATM) dilantik untuk mengkoordinasikan kepentingan ATM semasa perdebatan di Parlimen?

a. Sangat Perlu- 29 orang (85%)
b. Ada tak apa, tak ada pun tak apa -1 orang (2%)
c. Tak perlu -2 orang (5%)
d. Memadai dengan Menteri Pertahanan dan Timbalannya - 3 orang (8 %)

Ulasan 1
Hasil partisipasi oleh 35 orang responden yang telah mengambil bahagian, seramai 29 orang (85%) telah bersetuju jika seorang senator dilantik (dari kalangan mantan-mantan Panglima ATM) dan berada di dalam kabinet bagi mengimbangi dan memberi penjelasan tentang keperluan dan permasalahan ATM.

Admin tidak tahu langsung latar belakang responden-responden yang telah mengambil bahagian dalam undian maya ini samada mereka-mereka ini berlatarbelakangkan politik atau pun ketenteraan maupun orang biasa yang tidak tahu langsung dalam senario pertahanan negara. Namun pada andaian admin undian ini semuanya datang dari peminat dan pemerhati ATM yang mahukan suatu keadaan yang lebih positif berlaku di persada pertahanan tanahair yang mana sekarang ini lonjakan untuk pembangunan aset-aset strategik dan perihal kebajikan modal insan ATM menghadapi banyak kekangan yang berakhir di Parlimen. Ini tidak bermakna MP dan TMP dari kalangan ahli politik awam tidak mampu atau berdaya untuk memberi keyakinan semasa berhujah cuma kemungkinan yang boleh diandaikan ialah jika individu-individu yang arif dalam bidang itu sendiri yang berhujah, ianya berkemungkinan akan lebih ‘perhatikan’ kerana hujahan yang lahir itu terkeluar dari isi dalaman keseluruhan warga yang diwakilinya.

Ulasan 2
8 peratus yang diwakili oleh 3 orang pengundi membuat pendirian bahawa Menteri Pertahanan dan Timbalannya masih lagi relevan untuk menjadi wakil kepada keseluruhan anggota ATM di Parlimen di dalam merencanakan semua keperluan ATM dan aspek-aspek lain dengan mengambil kira suara-suara dan cadangan-cadangan dari akar umbi disalurkan melalui divisional prosedur . Ini bermakna struktur yang ada sekarang di Kementerian Pertahanan perlu dikekalkan.

Ulasan 3
2 orang responden menegaskan yang cadangan ini tidak perlu sama sekali dan 1 orang yang bersikap berkecuali.

Walau apa pun alasannya, ianya adalah merupakan pandangan peribadi responden samada ianya mempunyai ulasan-ulasan tertentu yang konkrit dan spesifik sama-sama lah kita tunggu (jika ada) komen-komen yang bakal di beri follow up selepas ini.
Sekian terima kasih. MP

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini