About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, May 27, 2023

LIMA ‘23 SEA EXERCISE DILANCAR




Langkawi 27 Mei-  Langkawi International Maritime and Aerospace 2023 (LIMA’23) telah berakhir hari ini.  Kesinambungan daripada itu sejumlah 27 buah kapal yang terlibat dalam  LIMA’23 sekali lagi akan terlibat dengan LIMA ‘23 Sea Exercise (LSX) di Perairan Langkawi yang bermula esok.    


Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) selaku tuan rumah dalam penganjuran eksesais Edisi Ke-4 ini telah melibatkan 14 aset TLDM bersama 13 buah kapal tentera laut dari negara Brunei Darussalam, China, India, Indonesia, Itali, Jepun, Korea Selatan, Pakistan, Singapura, Thailand dan Vietnam akan melaksanakan latihan ini


Fasa pelabuhan LSX telah bermula sejak 25 Mei lalu dengan pengisian aktiviti sukan dan sosial serta perbincangan sebelum fasa di laut berlangsung pada 28 Mei ini. 


Panglima Armada Timur, Laksamana Madya Dato’ Pahlawan Hj Muhammad Ruzelme bin Hj Ahmad Fahimy dalam ucapan perasmian LSX berkata, penganjuran eksesais ini telah diperkenalkan  sejak tahun 2015 dengan tujuan untuk melaksanakan  latihan maritim dalam usaha untuk mengukuhkan hubungan pelbagai hala dan meningkatkan  kesalingoperasian dalam kalangan peserta LSX melalui pembangunan gabungan doktrin dan amalan operasi.  Di samping memanfaatkan kehadiran kapal-kapal yang terlibat untuk aktiviti keselamatan maritim sempena LIMA '23.


Tambah beliau lagi, LSX 21 tidak dapat dilaksanakan ekoran pandemik COVID-19 sejak 2020, yang telah memberi kesan fizikal kepada penganjuran LIMA 2021 dan turut menjejaskan pelaksanaan LSX 21. 


Beliau turut merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada setiap peserta LIMA Sea Exercise 2023 kerana dedikasi dan komitmen terhadap latihan ini dengan harapan pengalaman yang diperoleh daripada latihan ini akan mengeratkan ikatan persahabatan yang mendalam yang telah lama wujud dan  terus diperkukuhkan di antara TLDM dan tentera laut lain di seluruh dunia. MP



Panglima Armada Timur 





No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini