About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Sunday, May 21, 2023

BILA KAPAL TLDM ‘DIKENTUT’ OLEH BUDAK TIKTOK



Kredit foto:wikipedia

Ketika ini agak viral dengan kelaku budak Tiktok dan rakan-rakannya yang menjadikan platform KAPAL DIRAJA (KD) SELANGOR  sebagai sasaran dalam usaha untuk menaikkan rating akaun Tiktoknya yang membolehkan beliau mendapat bayaran yang tinggi berdasarkan viewer pengikut-pengikutnya.

Pada mereka, video content ini hanya lakonan suka-suka yang berunsur lawak semata-mata, namun mungkin mereka tidak terfikir kesannya amat tinggi dari sudut perspektif masyarakat tentang imej Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) keseluruhannya.

Penulis yakin kejadian ini berlaku pada hari tidak bekerja dan juga bukan berlaku pada hari kapal dibuka kepada orang ramai kerana tidak nampak kelibat orang ramai  dalam video tersebut.

Penglibatan

Pada pemerhatian penulis, pemilik akaun Tiktok @zuraida_nasir yang merupakan pelaku utama dalam video tersebut tidak keseorangan dalam pembikinan adegan tersebut kerana sudah tentu sekurang-kurangnya ada seseorang bersama beliau yang bertindak sebagai juru video.  Juga berdasarkan aksi dua orang anggota TLDM yang ‘seolah-olah’ sedang  bekerja telah menunjukkan aksi respon bila terdengar sesuatu bunyi yang menjijikan keluar dari corong main broadcast kapal dari geladak luar.  Ini menggambarkan ada persekongkolan di antara pelaku dengan staf kapal.

Kedua, jika tiada seseorang yang arif tentang kapal tersebut mengajar, mana mungkin si pelaku boleh tahu butang yang ditekan dan volume yang di pusing itu adalah main broadcast kapal.  Penulis juga yakin bahawa kentut yang bukan asli yang di skripkan dalam adegan tersebut sebenarnya tidak berbunyi menerusi main broadcast kerana pada mikrofon itu sendiri ada butang push to talk.

Namun begitu skrip yang diolah menjadi suatu lakonan spontan wanita yang berlagak poyo itu sebenarnya telah mencemarkan imej dan nama baik TLDM keseluruhannya kerana masyarakat umumnya akan memberi tafsiran yang pelbagai terutamanya dari segi kawalan keselamatan.

Persepsi Kepada Tahap Keselamatan Kapal

Persepsi masyarakat, bila seorang wanita yang berpakaian preman secara berseorangan boleh menaiki gangway, berjalan menuju dan masuk ke Anjungan yang merupakan kawasan larangan dalam sesebuah kapal perang melakukan perkara tidak baik dengan aman tanpa diiringi oleh petugas kapal, ia telah menggambarkan tahap keselamatan di kapal ini khasnya adalah longgar.  

Malah ianya akan memberi konotasi tidak baik dalam kalangan masyarakat yang mengharapkan kesiagaan armada dalam menjaga keselamatan perairan negara.

Hakikatnya, yang melonggarkan dan yang mengizinkan kejadian ini berlaku adalah mungkin dari kenalan atau saudara mara yang ada pertalian dengan staf kapal itu sendiri yang tidak peka dan mengambil sikap sambil lewa dengan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak kapal.

Maka wajarlah jika pihak pentadbir TLDM di semua peringkat memandang serius tentang perlakuan anak-anak kapal dalam konteks memuat naik content berkaitan informasi, peralatan strategik kapal ke  media sosial.  Membawa kenalan dan saudara mara naik ke kapal semestinya dengan pengawasan yang ketat dan memaklumkan perkara DOs & DONT semasa berada di atas kapal yang dilawati. 

Jika benar ada anggota sendiri ang terlibat, saya pasti mereka sudah pun di beri ' ganjaran' oleh pihak kapal. Apa pun wanita poyo itu juga patut diberi 'ganjaran' sewajarnya sebagai pengajaran kepada orang lain supaya tahu bahawa KAPAL DIRAJA bukanlah tempatnya untuk bermain-main. 



No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini