About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, June 20, 2020

PKP HARI KE-95 DAN HARI KE-11 PKPP

Sumber: PRO Mindef

Putrajaya 20 Jun- Berikut adalah  sidang media YB DATUK SERI ISMAIL SABRI YAAKOB Menteri Kanan Pertahanan mengenai Pelaksanaan PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP) HARI KE-95 dan hari KE-11 PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN PEMULIHAN (PKPP)

Task Force Operasi Pematuhan

• Task Force Operasi Pematuhan yang diketuai PDRM telah membuat 67,004
pemeriksaan semalam (19 Jun 2020) bagi memantau dan menguatkuasa pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

• Sebanyak 3,744 Pasukan Pematuhan telah membuat pemantauan dan melibatkan seramai 16,675 anggota. 

• PDRM telah menahan 48 individu atas kesalahan ingkar arahan PKPP. Daripada jumlah ini 40 individu telah direman dan 8 lagi dikenakan kompaun. Antara kesalahan ingkar arahan PKPP termasuk aktiviti refleksologi atau urut (10) dan aktiviti yang menyukarkan penjarakan sosial (38). 

Kawalan Sempadan Negaru
• Operasi Benteng yang melibatkan ATM, PDRM, Agensi Penguatkuasaan Maritim 
Malaysia (APMM) dan Agensi Keselamatan Sempadan Malaysia (AKSEM) mengawal ketat sempadan negara secara bersepadu daripada dibolosi PATI bagi mengekang jenayah rentas sempadan selain menyekat penularan wabak COVID-19. 

• PDRM telah membuat 69 Sekatan Jalan Raya Operasi Benteng di seluruh negara dan memeriksa 34,275 kenderaan bagi mengekang kemasukan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) terutamanya di lorong-lorong tikus. PDRM telah berjaya menahan 10 warganegara asing di Sekatan Jalan Raya Operasi Benteng atas kesalahan imigresen.

• Kerajaan akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang cuba 
memasuki sempadan negara secara haram dan agensi-agensi penguatkuasa akan terus mengetatkan kawalan kawasan sempadan terutamanya di lorong-lorong tikus.

Operasi Sanitasi Awam COVID-19

• Ops Sanitasi Awam di bawah kawal selia Kementerian Perumahan dan Kerajaan 
Tempatan (KPKT) sejak 30 Mac 2020 telah melakukan 8,703 operasi sanitasi 
merangkumi 134 zon. Sebanyak 12,289 premis telah disanitasi yang terdiri daripada 2,672 pusat perniagaan, 5,185 bangunan kerajaan, 1,588 kawasan perumahan termasuk PPR, 2,490 tempat awam dan 354 pasar raya.

• Semalam (19 Jun 2020), sebanyak 70 operasi sanitasi meliputi 43 Zon di 11 buah negeri antaranya Sarawak (19 operasi), Melaka (14 operasi) dan Sabah(10 operasi).

Kuarantin Wajib

• Dari 10 sehingga 18 Jun 2020, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah membuat saringan ke atas 6,719 individu di seluruh pintu masuk negara. Daripada jumlah ini, 6,696 individu didapati negatif COVID-19 dan sedang menjalankan proses kuarantin
wajib di kediaman masing-masing (home quarantine). 22 individu lagi didapati positif dan telah dihantar ke hospital untuk rawatan, manakala 1 individu lagi masih 
menunggu keputusan saringan. 

• Pada 19 Jun 2020, seramai 281 rakyat Malaysia telah pulang ke tanah air melalui
Lapangan Terbang Antarabangsa KLIA dari Singapura, UAE, China, Brunei, Pakistan, 
Vietnam dan Hong Kong. 278 individu telah diperintah untuk menjalani proses 
kuarantin wajib di kediaman mereka (home quarantine) manakala 3 lagi dibawa ke hospital.

Barang Keperluan Asas

• Semalam (19 Jun 2020), penguatkuasa Kementerian Perdagangan cNegeri dan 
Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) telah membuat pemantaun harian ke atas 25 jenis bekalan barangan di 822 premis perniagaan termasuk peruncit (618), pemborong (174) dan pengilang (30). Secara keseluruhan bekalan barangan keperluan mencukupidan mampu menampung keperluan dalam negara yang berterusan dan mudah diperolehi. 
• Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MOA) juga telah membuat pemantauan di peringkat pengeluar makanan dan memberi jaminan bekalan barangan keperluan 
mencukupi. Oleh itu, orang ramai dinasihatkan agar tidak bimbang dengan bekalan 
makanan dan keperluan kerana ianya dijamin mencukupi.

• Semalam, pegawai penguatkuasa KPDNHEP juga telah melakukan 2,287 pemeriksaan khas Pematuhan SOP PKPP. Pemeriksaan KPDNHEP mendapati 2,247 premis mematuhi SOP yang telah ditetapkan. Sebanyak 36 premis telah diberi nasihat dan 4premis lagi diberi amaran atas ketidakpatuhan SOP.

• Kerajaan ingin menggesa pengusaha dan orang ramai supaya sentiasa mengamalkan penjarakan sosial dan kebersihan diri terutamanya dalam aktiviti jual beli barangan keperluan harian.

Tapak Binaan

• Semalam (19 Jun 2020), Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) telah membuat pemeriksaan di 73 tapak binaan di seluruh Malaysia yang melibatkan 138 penguatkuasa. 

• Daripada jumlah itu, pemeriksaan CIDB telah mendapati 56 tapak binaan telah patuh SOP yang ditetapkan manakala 2 tapak binaan tidak patuh SOP dan diberi amaran manakala 15 tapak binaan tidak beroperasi. 

• Jumlah kumulatif tapak binaan yang mematuhi SOP sehingga semalam adalah 2,173 tapak binaan dan 419 tapak binaan tidak patuh SOP dan diberi amaran. Penguatkuasa CIDB turut mengarahkan 19 tapak binaan untuk tutup kerana tidak mematuhi SOP.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini