About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Saturday, August 10, 2019

PROGRAM TENTERA DARAT MALAYSIA DENGAN KERJASAMA BADAN BUKAN KERAJAAN, MAKE A WISH MALAYSIA


Keluarga Muhammad Khuzaimy Raykal, Wakil Make A Wish Malaysia dan Panglima 2 Bgd bergambar bersama pegawai dan anggota 2 RRD.

Tentera Darat Malaysia (TDM) melalui formasi Briged Kedua Infantri Malaysia (2 Briged) telah menjalinkan kerjasama dengan Make A Wish Malaysia untuk merealisasikan hasrat seorang kanak-kanak yang menghidap penyakit barah otak iaitu adik Muhammad Khuzaimy Raykhal bin Khuzaine Rusli untuk merasai pengalaman sebagai seorang anggota tentera serta melihat dan menaiki aset TDM.
TDM dan 2 Briged bersetuju merealisasikan hasrat berkenaan sejajar dengan ungkapan ‘tentera dan rakyat berpisah tiada’. Dalam masa yang sama, pelaksanaan acara tersebut bertepatan dengan suasana sambutan bulan kemerdekaan yang sedang berlangsung.
Panglima 2 Bgd dan Pegawai Memerintah 2 RRD bergambar bersama adik Muhammad Khuzaimy Raykal dan keluarga.

Program tersebut dilaksanakan di Batalion Kedua Rejimen Renjer Diraja (2 RRD), Kem Syed Putra, Jalan Tambun, Ipoh dengan mengambil kira keadaan Adik Raykhal yang berasal dari Taman Seri Rapat, Ipoh. Antara aktiviti yang dilaksanakan oleh adik Raykhal adalah joyride bersama dengan kenderaan pembawa senjata VAMTAC.

Adik Muhammad Khuzaimy Raykal mencuba senjata Mesingan Kegunaan Am (MGKA) yang dipamerkan

Selain itu, beliau turut berpeluang untuk melihat demonstrasi memasak rangsum tempur dan demonstrasi aktiviti merempuh halangan  oleh anggota seksyen daripada 2 RRD serta beberapa lagi aktiviti ketenteraan yang lain.
Program berkenaan turut dimeriahkan dengan kehadiran Panglima 2 Briged, Brigadier Jeneral Malek Razak bin Sulaiman, Pegawai Memerintah 2 RRD, Leftenan Kolonel Mohd Khairi bin Amri, ahli keluarga termasuk ibu bapa serta adik-beradik kepada adik Muhammad Khuzaimy Raykal dan wakil daripada Make A Wish Malaysia yang diketuai oleh Pn Caroline Christopher .
Panglima 2 Bgd memakaikan t-shirt dan summer cap celoreng kepada adik Muhammad Khuzaimy Raykal

Pada majlis penutup, Panglima 2 Briged telah menyampaikan cenderahati kepada adik Muhammad Khuzaimy Raykal. Diharapkan dengan pelaksanaan majlis tersebut, ianya dapat meninggalkan kenangan yang manis buat beliau serta dapat memberikan semangat dan kekuatan dalam melawan penyakit yang dihidapinya.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini