About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, September 26, 2018

UJIAN KEMAHIRAN MENEMBAK TENTERA DARAT 2018

Oleh Paklang Hamzah/Foto:PRTD


Bila bercakap tentang pasukan keselamatan, secara automatiknya fikiran seseorang akan membayangkan senjata api dan kemahiran menggunakannya.  Senjata api kecil atau repal merupakan objek yang sangat sinonim dengan dunia ketenteraan dan suatu alat yang menjana pembentukan keperibadian dan membina keyakinan seseorang anggota tentera.  Justeru kemahiran menembak merupakan keperluan asas yang sangat dituntut kepada semua peringkat dalam angkatan tentera khususnya. Hakikatnya seseorang anggota terlatih mesti berupaya mengendalikan sekurang-kurangnya senjata persendirian secara efektif di dalam persekitaran ketidaktentuan, ketakutan, kelesuan dan bahaya yang lazim dihadapi di dalam suasana perang.

Bagi Tentera Darat Malaysia (TDM), dalam proses memperolehi senjata moden dan canggih, aspek keupayaan pengendali atau penembak semestinya mempunyai pengetahuan yang releven dan selari dengan zamannya. Justeru, selain dari latihan tubi secara berterusan di peringkat unit, latihan atau pun pertandingan di peringkat formasi, antara perkhidmatan dan seumpama terus dipertingkatkan dalam usaha mempertajamkan keupayaan dan kemahiran setiap anggota ke tahap maksima.

Acara Tahunan

UKMTD merupakan acara tahunan dilaksanakan bagi menilai kemampuan dan tahap kemahiran individu dalam pengendalian senjata kecil.  Dalam masa yang sama UKMTD merupakan platform terbaik bagi mencungkil dan mengenal pasti bakat-bakat baharu dalam kemahiran menembak untuk diketengahkan ke peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Pertandingan yang bermula dari 17 hingga 25 September 2018 yang lalu telah menampilkan sedikit kelainan kerana ia dilaksanakan mengikut praktis ASEAN Armies Rifle Meet (AARM) 2018 yang akan dianjurkan oleh TDM pada bulan November di Kem Terendak yang melibatkan penyertaan dari 10 buah negara ASEAN iaitu Malaysia, Singapore, Thailand, Filipina, Brunei, Cambodia, Vietnam, Myanmar dan Laos.

Kesempatan melaksanakan UKMTD ini adalah merupakan ‘raptai’ dan persediaan TD untuk menghadapi kejohanan utama yang dianjurkan secara bergilir dalam kalangan negara-negara peserta.  Antara lain objektif UKMTD ini ialah untuk mengenal pasti penembak-penembak baharu untuk diketengahkan ke pertandingan AARM dan juga sebagai panduan dan persediaan kepada Ahli Jawatankuasa untuk penganjuran AARM yang bakal menjelang.

Selain dapat menguji kemahiran penembak-penembak dari Pemerintahan serta  Formasi TD, acara ini sekali gus telah menguji tahap sinergi setiap pasukan.
Antara formasi yang mengambil bahagian dalam acara kali ini ialah Trup TD 1 dari Gabungan 10 Bgd (Para) dan 165 Batalion Risik TD, Trup TD 2 yang terdiri dari Gabungan Grup Gerak Khas (GGK) dan Pasukan Udara TD (PUTD), Pemerintahan Medan Barat TD, Pemerintahan dan Latihan Doktrin TD, Pemerintahan Logistik TD, 1/2/3 /4 Divisyen dan Angkatan Petugas 450.

Acara ini telah melibatkan penyertaan keseluruhan seramai 542 orang  yang terdiri dari 79 orang pegawai dan 459 orang anggota Lain-lain Pangkat (LLP) merangkumi 482 peserta lelaki dan 60 peserta wanita.

Format pertandingan bagi UKMTD 2018 ini mempertandingkan pelbagai praktis dalam 5 kategori acara iaitu Rifle, Carbine, Pistol (Lelaki), Pistol (Wanita) dan Machine Gun.

Jaguh

Kpl Mohamad Zulfi bin Mohd Zulkifli dari Trup TD 1 telah dinobatkan sebagai jaguh UKMTD 2018 dengan membawa pulang piala pusingan, lencana jaguh dan wang tunai.  Di atas kejayaan ini beliau turut dinaikkan pangkat dari Koperal kepada Sarjan oleh Panglima Tentera Darat. Manakala Johan Keseluruhan Formasi diungguli oleh Trup TD 1.

Pemakaian Lencana Jaguh Menembak juga diberikan kepada Kpl mohd Fairuz Azizan dari Trup TD 1 untuk Jaguh Carbine, Kpl Mohd Helmi Zainal Abidin dari Trup TD 2 untuk Jaguh Pistol (Lelaki), Kpl Noor Khatijah bt Hazari dari Trup TD 2 untuk Jaguh Pistol (Wanita) dan Kpl Mohd Zamri Yusoff dan Kpl Mohd Iskandar Ismail dari Trup  TD 1 untuk Jaguh Machine  Gun.

Majlis penutupan telah disempurnakan oleh Panglima Tentera Darat, Jeneral Dato’ Seri Panglima Hj Ahmad Hasbullah bin Hj Mohd Nawawi. Turut berada di lokasi UKMTD ialah Panglima Medan Barat TD Leftenan Jeneral Datuk Azizan bin Md Delin, Panglima Medan Timur TD Leftenan Jeneral Datuk Stephen Mundaw, Pegawai-pegawai Kanan TD dan hampir 1000 anggota TD.

Membentuk Persefahaman

Secara lazimnya kemahiran menembak atau mengendalikan senjata api bagi seseorang anggota tentera dapat membentuk persefahaman dan membina keserasian antara ahli setiap pasukan.  Ini boleh disamakan dengan TD yang mempunyai pelbagai kor serta kemahiran yang mana keunggulan hanya akan dapat dicapai melalui sinergi mapan serta pengorbanan individu yang meletakkan kepentingan pasukan sebelum diri sendiri.  Ini merupakan aspek fundamental di dalam kelakuan organisasi TD.

Ujian seumpama ini seperti juga pertandingan-pertandingan lain di dalam TD adalah pemangkin di mana kesatuan, keunggulan, pengorbanan serta kesetiaan diserap supaya di medan pertempuran kelak kualiti-kualiti ini akan berfungsi secara semula jadi di dalam persekitaran yang lebih mencabar.  MP

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini