About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, January 29, 2014

TLDM nafi PLAN ceroboh perairan negara

sumber utusan

KUALA LUMPUR 28 Jan. - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menafikan dakwaan berlaku pencerobohan oleh Tentera Laut Rakyat China (PLAN) di perairan James Shoal di Laut China Selatan pada Khamis lalu.

Panglimanya, Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata, berdasarkan pemantauan dan risikan daripada pihak TLDM, tiga kapal perang PLAN yang dalam latihan tidak memasuki perairan negara sebagaimana didakwa.

"TLDM mengetahui tentang kehadiran tiga buah kapal perang PLAN di kawasan perairan Laut China Selatan dan kita sememangnya memantau rapat pergerakan mereka tetapi tiada pencerobohan di James Shoal.
"Ketika ini, TLDM juga telah meningkatkan pengawasan menggunakan aset tempur sedia ada dan usaha mengesan masih diteruskan," katanya dalam kenyataan kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beberapa agensi berita asing sebelum ini melaporkan tiga kapal perang PLAN iaitu kapal pendarat (LPD) Changbaishan dan dua kapal pemusnah daripada kelas Luyang I dan II menceroboh perairan negara di James Shoal.

James Shoal yang berada berdekatan dengan kepulauan Spratly terletak kira-kira 320 batu nautika daripada Bintulu dan dipercayai kaya dengan hasil bumi terutama sumber petroleum.

Akhir tahun lalu, PLAN ketika dalam satu operasi latihan pendaratan amfibia dikesan telah menceroboh kawasan perairan James Shoal menyebabkan TLDM menghantar kapal perang bagi mengarahkan mereka keluar.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini