About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, November 30, 2011

Malbatt 4 diakui sebagai kontinjen cukup hebat



KEHADIRAN Batalion Malaysia 4 (Malbatt 4) yang menyertai pasukan pengaman sementara Pertubihan Bangsa-Bangsa Bersatu di Lebanon (UNIFIL) bukan sahaja berjaya menambat hati penduduk di kawasan di bawah sektor tanggungjawabnya, tetapi turut diiktiraf oleh badan dunia itu.

Lawatan oleh Komander SECWEST, Brig. Jen. Carlo Lamanna baru-baru ini mengesahkan pengiktirafan itu apabila beliau berpuas hati dengan tugas yang dilaksanakan Malbatt 4.

Lawatan ke kem Malbatt 4 di Tibnin itu merupakan yang pertama oleh Lamanna ke kontinjen negara asing yang berkhidmat dalam SECWEST di bawah pemerintahan beliau.

Lamanna yang baru mengambilalih tugas pada 7 November lalu amat tertarik dan berpuas hati dengan perlaksanaan tugas operasi UNIFIL oleh pasukan Malbatt 4.

Pada lawatan itu beliau telah diberikan taklimat, melawat kawasan kem dan juga diberi penerangan mengenai kenderaan serta peralatan yang dimiliki oleh Malbatt 4 pada misi kali ini.

Beliau menyatakan rasa bangga dan puas hati dengan setiap aktiviti dan perancangan operasi yang telah dilaksanakan.

Lamanna juga memuji pencapaian yang dicapai oleh Malbatt 4 dalam tempoh yang singkat iaitu sejak mula bertugas pada 20 Oktober lalu.

Sebab itu, Lamanna memilih Malbatt 4 sebagai kontinjen asing yang pertama dilawatinya kerana ingin mengetahui secara lebih dekat tentang kepakaran dan keupayaan Malaysia.

Lagi pula katanya, nama Malaysia sering menjadi sebutan ramai dalam misi UNIFIL.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini