About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, November 30, 2011

Cabaran baru Rejimen Semboyan Diraja

sumber utusan

SEJAK ditubuhkan pada 15 November 1952, Rejimen Semboyan Diraja (RSD) telah berjaya menjadi sebuah kor tentera yang berkesan dalam menyediakan keperluan dan kemudahan komunikasi kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Dalam tempoh 59 tahun itu, RSD membesar dan berkembang sejajar dengan arus pemodenan semasa terutamanya dalam bidang teknologi maklumat (IT) supaya tanggungjawab hakiki dalam melindungi dan mempertahankan kedaulatan, keutuhan wilayah dan kepentingan negara dapat dilaksanakan sebaik mungkin.

Namun, senario peperangan zaman ini yang menjurus kepada Pusat Operasi Rangkaian (NCO) telah mengubah definisi kejayaan sesebuah misi itu ke satu peringkat yang lebih mencabar.

Kini kejayaan tersebut bergantung kepada kelancaran komunikasi di peringkat strategik, operasi dan taktikal yang lebih menyeluruh.

Semestinya keperluan itu menuntut kepada kemahiran RSD menangani ancaman peperangan bukan konvensional seperti peperangan siber, peperangan elektronik dan peperangan maklumat.

Persoalannya kini, adakah rejimen tersebut bersedia menyahut cabaran tersebut? Ini kerana pengurusan aspek sumber manusia, latihan dan perolehan sistem komunikasi ke arah NCO perlu diteliti semula sebagai langkah utama persediaan menghadapi ancaman tersebut.

Menjawab persoalan itu, Pengerusi RSD, Mejar Jeneral Datuk Zulkiflee Mazlan berkata, tugas dan tanggungjawab kini perlu difokuskan secara sinergi dalam mendukung peranan ATM ke arah pembangunan negara.

Jelasnya, perkara tersebut perlu diselaraskan di setiap peringkat bagi memastikan peranan rejimen tersebut benar-benar berkesan.

"Sebagai salah satu kor teknikal tentera darat, kita seharusnya mempelopori dan menerajui bidang teknologi komunikasi.

"Dengan kepakaran yang ada, kita mampu mereka bentuk pelbagai projek inovasi teknologi komunikasi. Kemampuan berinovasi memerlukan ilmu pengetahuan dalam bidang yang berkaitan.

"Saya percaya RSD tidak kekurangan kepakaran teknikal dalam teknologi komunikasi. Apa yang perlu adalah daya gerak dan usaha yang ikhlas.

"Saya berharap RSD akan berusaha secara berterusan ke arah ini dan menjadikan rejimen ini sebagai pakar rujuk dalam bidang komunikasi," ujar orang nombor satu rejimen tersebut pada majlis Sambutan RSD kali ke-59 di Dataran Panglima Tentera Darat, Kem Perdana, Sungai Besi baru-baru ini.

Perbarisan yang disertai 400 pegawai dan anggota RSD sekitar Lembah Klang itu turut dihadiri Ketua Pegawai Semboyan, Brigadier Jeneral Ahmad Hadiatullah Maknun Ridzuan dan Ketua Pengarah Peperangan Informasi RSD, Brigadier Jeneral Datuk Noordin Mohd. Yusoff.

Pada majlis tersebut, Zulkiflee telah menerima tabik hormat daripada perbarisan yang diketuai Leftenan Kolonel Mohamad Akop.

Mengulas lanjut, Zulkiflee berkata, kecemerlangan kepimpinan bukan sahaja diukur dengan pangkat yang disandang, namun kebolehan melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan penuh amanah dan dedikasi adalah sandaran utama.

Tidak cukup dengan itu, tegasnya, menentukan arahan pihak atasan diterjemahkan dalam bentuk tindakan juga merupakan satu keutamaan termasuk keupayaan membaca hasrat Pemerintah atau Ability to read the Commander's Intent yang perlu ada pada setiap pemimpin.

Selain daripada itu, kata Zulkiflee, kebolehan memotivasikan anggota yang dipimpin juga perlu diberi perhatian disebabkan lapisan muda rejimen tersebut kini dianggotai oleh Generasi Y.

Oleh itu, katanya, gaya dan cara kepimpinan perlu disesuaikan dengan keadaan sekarang seperti mengubah corak kepimpinan supaya ia selaras dengan perubahan teknologi dan persekitaran sekeliling.

"Inilah yang saya maksudkan dengan pembangunan pemimpin. Saya menyeru kepada semua pemimpin di setiap peringkat agar memperbaiki kelemahan yang ada serta bersikap inovatif dan proaktif demi mengekalkan kecemerlangan warga Rejimen Semboyan Diraja.

"Dengan kepakaran yang ada, kita mampu mereka bentuk pelbagai projek inovasi teknologi komunikasi. Kemampuan berinovasi memerlukan ilmu pengetahuan dalam bidang yang berkaitan.

"Saya percaya RSD tidak kekurangan kepakaran teknikal dalam teknologi komunikasi. Apa yang perlu adalah daya gerak dan usaha yang ikhlas," jelas beliau.

Zulkiflee turut berharap RSD akan berusaha secara berterusan ke arah menjadikan rejimen berkenaan pakar rujuk dalam bidang komunikasi.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini