About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, July 20, 2011

Beli senjata untuk pertahanan

Sumber utusan

Oleh HISYAMUDDIN AYUB
pengarang@utusan.com.my

KOTA BELUD 19 Julai – Pembelian aset untuk Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dibuat berdasarkan keperluan sistem pertahanan udara negara dan bukannya menerusi perbandingan dengan negara jiran.

Panglimanya, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud berkata, semua pihak sudah sedia maklum mengenai kekuatan masing-masing dan jenis persenjataan yang dimiliki, tetapi perbezaannya adalah keupayaan taktikal dan kebolehan individu.

“Apa yang membezakan antara satu sama lain adalah taktikal dan strategi yang akan digunakan. Namun begitu, fokus TUDM pada masa ini adalah menambah baik dari aspek Misil Berpandu Ketepatan (PGM),” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan ‘Eksesais Paradise’ oleh TUDM dengan kerjasama Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Darat di Lapang Sasar Kota Belud, Kem Paradise di sini hari ini.

Hadir sama Panglima Operasi TUDM, Leftenan Jeneral Datuk Ackbal Abd. Samad dan Pegawai Perhubungan Lapang Sasar Kota Belud, Mejar Ahmad Nazri Ibrahim.

Mengulas lanjut, Rodzali berkata, TUDM ketika ini mempunyai penggabungan baik antara penggunaan bahan letupan boleh dikawal dan bahan letupan tidak boleh dikawal.

Katanya, situasi tersebut akan berubah kepada penggunaan bahan letupan boleh dikawal sepenuhnya pada masa depan dan ia berdasarkan peruntukan kewangan yang diberikan.

Namun begitu, katanya, tambahan kepada bahan letupan boleh dikawal sentiasa dilakukan dari semasa ke semasa.

Sementara itu, Rodzali berkata, sistem pertahanan udara negara akan terus dipertingkatkan apabila sistem radar bakal ditempatkan di Kuching, Sarawak yang akan mula berfungsi Oktober ini.

Katanya, sistem tersebut telah sampai di negara ini dan ia kini di peringkat pemasangan dan pengesahan.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini