About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, June 8, 2011

Eksesais 10 hari tingkat kerjasama ketenteraan

Sumber utusan


KUANTAN 6 Jun - Eksesais Kerjasama Kesiagaan dan Latihan 2011 (CARAT 2011) antara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dengan Tentera Laut Amerika Syarikat (USN) dilihat sebagai salah satu medium untuk meningkatkan kerjasama antara tentera kedua-dua negara.

Panglima Angkatan Bersama, Laksamana Madya Datuk Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin berkata, eksesais itu berlangsung selama 10 hari bermula hari ini bertujuan meningkatkan keupayaan, perancangan serta pelaksanaan ketenteraan kedua-dua negara.

“Kerjasama dan hubungan dua hala antara ATM dan USN adalah salah satu inisiatif diplomasi ketenteraan yang telah terjalin sejak sekian lama.

“Hubungan akrab ini bukan sahaja diwujudkan di peringkat diplomatik, tetapi lebih signifikan di peringkat ketenteraan,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis perasmian pembukaan eksesais itu di sini hari ini.

Hadir sama Komander Kumpulan Logistik Pasifik Barat (COMLOG WESTPAC), Laksamana Muda Thomas F. Carney.

Ahmad Kamarulzaman berkata, eksesais itu melibatkan 800 pegawai dan anggota ATM serta 1,800 anggota USN melibatkan kawasan Kemaman, Terengganu; Kuantan dan Pekan, Pahang; Mersing, Johor dan perairan Laut China Selatan.

Katanya, CARAT merupakan latihan tahunan siri ke-17 antara ATM dengan USN yang dipersetujui di bawah Program Perjanjian Latihan Bersama Malaysia dan Amerika Syariat.

Tambahnya, pelbagai latihan akan diadakan seperti pos pemerintah, operasi dan pendaratan amfibia, operasi hutan dan selaman.

“Bagi meningkatkan hubungan dan persefahaman yang baik antara ATM dan USN, program khidmat masyarakat juga akan diadakan,” katanya.

Eksesais itu melibatkan tiga kapal perang milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) iaitu Kapal Diraja (KD) Lekir, KD Lekiu dan KD Terengganu manakala USN membawa bersama tiga kapal perang iaitu USS Tortuga, USS Paulhamilton dan USS Howard.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini