About Me

My photo
Insan marhaen yang memanfaatkan penulisan sebagai wasilah komunikasi dan wahana pengembangan maklumat dalam konteks pertahanan dan keselamatan negara.

Wednesday, July 14, 2010

Pusat Latihan APMM, Gebeng beroperasi tahun depan

sumber utusan
KUANTAN 22 Jun – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) tidak lagi bergantung kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) untuk merekrut anggotanya apabila Pusat Latihan APMM, Gebeng dekat sini beroperasi sepenuhnya awal tahun depan.

Komandan Pusat Latihan APMM, Kapten Adun Shahalan berkata, selepas pusat latihan bernilai RM200 juta itu beroperasi, 41 jurulatih dan 900 pelatih baru dapat dilatih dalam satu-satu masa.

Menurut beliau, APMM juga akan menggunakan modul latihan sendiri apabila pusat latihan baru tersebut beroperasi.

“Selama ini APMM merekrut pelatih di Pusat Latihan TLDM di Tanjung Pengelih, Johor menggunakan modul latihan TLDM,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas majlis penyerahan 163 pelatih APMM daripada TLDM Tanjung Pengelih di Pusat Latihan APMM, Indera Mahkota di sini hari ini.

Pada majlis itu, 153 pelatih lelaki dan sembilan wanita menamatkan latihan enam bulan di TLDM Tanjung Pengelih berakhir Sabtu lalu.

Adun memberitahu, pusat latihan APMM baru itu dibina di tapak seluas 80 hektar di Gebeng dilengkapi pelbagai kemudahan latihan serba moden.

“Ia meliputi kelas, lapang sasar, kolam renang dan sebuah tasik yang akan digunakan sebagai asas latihan kepada pelatih,” jelasnya.

Sementara itu, beliau berkata, APMM akan menjalankan kempen dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan parti-parti politik untuk menarik lebih ramai bukan Melayu menyertai agensi itu.

Katanya, pada masa ini, sambutan bukan Melayu untuk menyertai agensi itu amat dingin.

Menurut beliau, daripada 4,000 anggota APMM pada masa ini, hanya 10 peratus atau 400 orang bukan Melayu.

No comments:

Labels

Tinggalkan pesanan anda di sini